Rema 1000
– Kundene vil ha økologisk på grillen
For mange er grillsesongen allerede i gang. I alle fall for kjøpmann Caroline S. Grimstad hos Rema 1000 Stasjonsveien i Oslo. Her handler kundene mange økologiske produkter.
Helt siden Grimstad tok over Rema-butikken for ni år siden, har hun satset stort på økologiske produkter.
– Jeg tar inn absolutt alt jeg får tak i. Kundene er økologisk bevisste, og salget går veldig bra tross dyrtiden. I fjor hadde vi en kjempeøkning for økologisk svin, og den har doblet seg hittil i år, forteller Grimstad.
Viktig sesong
Grimstads kunder er opptatt av grill og økologiske produkter, så grillsesongen er viktig for butikken.
– I fjor fikk vi grillpølser fra Kolonihagen, og de har allerede fått fart på seg i år, til tross for været. Nå venter vi på nye pølser fra Kolonihagen som er produsert av Jens Eide. Det kommer som bratwurst, Nduja og Umami, forteller kjøpmannen.
– To av disse hadde vi i fjor, og de gikk veldig bra. Jeg har veldig troen på den økologiske grillsesongen, fremholder Grimstad.
De som kjøper økologiske produkter, tar med seg mye fra varegruppen.
kjøpmann Caroline S. Grimstad
I tillegg gleder Rema-kjøpmannen seg til nye stykningsdeler fra nakkepartiet til Kolonihagens økologiske svin.
– Vi selger litt mer økologiske pølser og svin. Jeg har veldig troen på de nye svineproduktene. Kundene våre kjøper også økologiske poteter, paprika og løk i grillsesongen, forteller hun.
– Når jeg sitter i kassa, ser jeg at de som kjøper økologiske produkter, tar med seg mye fra varegruppen. Vi ser også at mange kjøper pølsene fra Kolonihagen fordi de er så gode, ikke nødvendigvis fordi de er opptatt av økologi, forklarer kjøpmannen.
Peker på økologiske oppskrifter
– Hvor viktig er grillsesongen for dere?
– Grillsesongen er kjempestort i Rema 1000. Vi har alltid lyst til å vinne, og hvert år gjør vi det veldig bra. Så det er helt klart en viktig sesong for oss.
Grimstad hjelper gjerne kundene som trenger tips til middagsoppskrifter. Da peker hun på økologiske produkter.
Kundene er økologisk bevisste, og salget går veldig bra – tross dyrtiden.
– Jeg liker å lage mat og foreslår mine egne oppskrifter. Kvaliteten på økologiske produkter er god, og ved å få kundene til å velge øko-produkter, blir de også mer bevisste.
– Vi merker også at folk er bevisste på dyrevelferd. Jo mer det blir snakket om i media, desto mer sjokkerte blir kundene over hvordan vi kan behandle dyr, sier Caroline S. Grimstad.