Anne Mette Johnsen (midten) under lanseringen av Grøntløftet. Det er Stiftelsen Norsk Mat og Opplysningskontoret for frukt og grønt som koordinerer prosjektaktørenes kampanjeinnsats.
Anne Mette Johnsen (midten) under lanseringen av Grøntløftet. Det er Stiftelsen Norsk Mat og Opplysningskontoret for frukt og grønt som koordinerer prosjektaktørenes kampanjeinnsats.

Anne Mette Johnsen ny sjef i Stiftelsen Norsk Mat

Anne Mette Johnsen er ansatt som ny administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat etter å ha vært konstituert i stillingen siden Nina Sundqvist fratrådte i midten av desember i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Stillingen ble utlyst i februar med søknadsfrist 16. mars. Et samlet ansettelsesutvalg innstilte Anne Mette Johnsen som ny direktør, i sterk konkurranse med to eksterne kandidater, skriver Stiftelsen Norsk Mat i en pressemelding.

31 søkte på toppstillingen

Anne Mette Johnsen

Anne Mette Johnsen er ansatt som administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat etter Nina Sundqvist.

Født i 1965, fra Vesterålen. Ansatt i Stiftelsen Norsk Mat siden 2012, med følgende roller:

  • kommunikasjonssjef
  • avdelingsleder
  • konstituert administrerende direktør

Tidligere erfaring:

  • markeds- og kommunikasjonssjef i Animalia
  • seniorrådgiver i Landbruks- og matdepartementet

Utdanning:

  • cand.polit. i medievitenskap, Universitetet i Oslo

Rekrutteringsbyrået Habberstad har bistått styret i utvelgelsesprosessen. Totalt meldte 31 søkere sine interesse for toppstillingen. 

Åtte kandidater ble vurdert som meget godt kvalifiserte og invitert til innledende intervjurunde med Habberstad. 

Deretter gikk fem videre til intervju med ansettelsesutvalget, og til slutt ble tre kandidater invitert til avsluttende runde, forklarer stiftelsen i pressemeldingen.

– Styret var enstemmig i sitt valg. Vår nye administrerende direktør har solid ledererfaring fra både privat og offentlig sektor og nyter høy tillit hos de ansatte og våre mange interessenter. Jeg er sikker på at Stiftelsen Norsk Mat er i de beste hender for videre utvikling og vekst, poengterer styreleder Håkon Mageli.

Har ambisjoner for norsk mat

Den nye administrerende direktøren understreker at hun «jobber sammen med en særdeles dyktig gjeng som gir meg både motivasjon og energi i hverdagen. Det skal jeg gjøre mitt for å ta med videre». 

Anne Mette Johnsen understreker at stiftelsens store styrke er at den har et styre som representerer hele verdikjeden – fra bonden til dagligvarehandelen.  

Det er unikt, og gjør oss til et godt verktøy for å styrke norsk mat- og drikke sin posisjon i Norge, synes den stiftelsens nye daglige leder.

– Jeg har klare ambisjoner for hvordan vi sammen skal utvikle stiftelsen videre og styrke rollen vi har i å bygge tillit til norsk mat og drikke. I en tid hvor det å velge norsk både er viktig og riktig, ser jeg fram til å jobbe tett med styret, ansatte og samarbeidspartnere i årene som kommer, sier Anne Mette Johnsen.

Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse. Formålet er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Det gjør stiftelsen ved å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter. 

Stiftelsen Norsk Mats kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegnelse og Kvalitetssystemet i landbruket (KSL).

Powered by Labrador CMS