
Inspirasjonsbonde Anders Hørthe fra Hørte gård
– Bærekraft og åpenhet – det er de gode tingene. Og det er det økologien har i seg
Grønnsaksprodusent Anders Hørte etterlyser mer oppmerksomhet rundt det øko-bønder driver med. Og at øko-varer blir langt mer synlig i matbutikkene.
– Det at Norgesgruppen nå har etablert en merkevare som baserer seg på økologisk produksjon, ser jeg på som en anerkjennelse av at vi øko-produsenter står for bærekraft, sa økobonden under Arendalsuka onsdag.
Han siktet med dette til Norgesgruppen og Unils relativt nye produktserie «Vilje» som ble lansert i oktober i fjor. «Vilje» produserer etter økologiske prinsipper og har fått Debios godkjenningsmerket «Ø for økologisk».
– Hensikten med «Vilje» er å gjøre bærekraft mer tilgjengelig for forbrukerne, forklarte Hanne Fjeldstad, kommunikasjonssjef i Unil, under fellesarrangementet «Hva gjør vi når bærekraft er viktig – men vanskelig?».
Det er Unil AS, Norgesgruppen, godkjenningsordningene Debio og Svanemerket, Opinion og Hørte gård som sto bak det.
Og bærekraft, det er økologisk, det.
– Det gleder meg stort som økologisk matprodusent å få denne anerkjennelsen av Norgesgruppen, gjennom «Vilje». Det skaper takhøyde i de tiltakene vi kan gjøre, og det gir trygghet, forsikret Anders Hørthe.
Økologisk grønnsaksprodusent Anders Hørthe, som eier generasjonsgården Hørte gård i Sylling ved Tyrifjorden, deltar i «Vilje» og leverer blant annet økologisk squash til dagligvarekjeden.
– Mer oppmerksomhet rundt økologisk produksjon
Hørthe syntes at «Vilje» er «det største øko-løftet av en dagligvarekjede på mange år». Og framhevet at økologisk grønt må få en langt større andel i matbutikkene enn i dag – i gripehøyde og godt synlig for alle.
– Jeg vil gjerne bidra til produktutvikling, var hans direkte invitasjon til Norgesgruppen og Unil.
– Jeg vil bare ha mer – mer «Vilje», sa Hørthe med et lurt smil.
Økobonden etterlyste i denne sammenheng mer åpenhet rundt den økologiske matproduksjonen i Norge og at produksjonsmåten økologisk markedsføres bedre.
– Forbrukere må få vite at dette er økomat. Dette får du når du velger økologisk, og dette er det hva det koster å lage denne bærekraftige maten, understreket han.
– Bærekraft og åpenhet – det er de virkelig gode tingene. Og det har økologien i seg. Dette må vi være veldig uredde for å kommunisere, oppfordret Anders Hørthe til.
– Vi trenger mer økologisk mat for å trekke norsk landbruk i riktig retning, understreket grønnsaksbonden.
– Hva betyr en satsning som den Norgesgruppen gjør nå med «Vilje» for deg som økologisk produsent, spurte Hanne Fjeldstad som var ordstyrer under arrangementet.
– Det gir meg, og andre øko-produsenter den tryggheten til å ta de investeringene som trengs når jeg skal jobbe for bedre produksjon, og gå den ekstra mila for en mer bærekraftig produksjon, svarte grønnsaksbonden.