Dagligvarekjedene melder om en tydelig vekst i salget av rene råvarer og råvarer med høyt proteininnhold, og da særlig rent kjøtt.
Dagligvarekjedene melder om en tydelig vekst i salget av rene råvarer og råvarer med høyt proteininnhold, og da særlig rent kjøtt og burgere med høyt kjøttinnhold.

Helsedirektoratet

Bekymret over markant økning i salget av kjøttprodukter

Dagligvarekjedene rapporterer om en vesentlig økning i salget av flere ulike kjøttprodukter. Helsedirektoratet synes at utviklingen er urovekkende.

Publisert Sist oppdatert

– Vi ser en tydelig vekst i salget av rene råvarer og råvarer med høyt proteininnhold, og særlig rent kjøtt og burgere med høyere kjøttandel, sier Coops kommunikasjonssjef Silje Verlo Alisøy til TV 2.

Coops egne tall viser en økning i salget av strimlet rent kjøtt på 22 prosent i alle deres butikker. Kiwi, Meny og Rema viser også til økt salg.

Vi vil heller ha en økning i grønnsaker, vegetarretter, fisk og grove kornprodukter

Linda Granlund, Helsedirektoratet

– Salget av kjøtt har vært svært god fart om dagen. Vi ser at vi har spesielt god vekst i salget av kyllingfilet og svin. Salget av ferske burgere er opp rundt 20 prosent, opplyser Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi.

Stikk i strid med kostholdsrådene

Hva det økte salget kommer av, er ikke klart, men utviklingen begeistrer ikke helsemyndighetene.

– Vi synes den utviklingen er urovekkende. Det er stikk i strid med kostholdsrådene, sier Linda Granlund, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet.

De nye kostholdsrådene fra i fjor tilsier at ingen bør spise mer enn 350 gram rødt kjøtt i uken.

– Når mengden kjøtt går opp, så vil nødvendigvis andelen av fisk og grønnsaker gå ned. Vi vil heller ha en økning i grønnsaker, vegetarretter, fisk og grove kornprodukter, forteller divisjonsdirektøren.

Powered by Labrador CMS