En eventuell forskrift mot prisdiskriminering innebærer at matvareleverandørene ikke skal ha lov til å gi ulike priser til ulike dagligvarekjeder om forskjellene ikke kan begrunnes saklig.

Klaget inn til Forbrukertilsynet

Forbrukerrådet mener at matkjedene skaper forvirring om prisene

Forbrukerrådet har sett seg lei av tilbud som skaper forvirring kundene. Og klager dagligvarekjedene Rema, Coop og Meny inn til Forbrukertilsynet.

Publisert Sist oppdatert

Butikkene blir klaget inn da Forbrukerrådet mener førprisene på tilbudene, og da hvor mange kroner kundene sparer, er for vanskelig å få tak på, melder NRK.

Forbrukerrådet viser særlig til fordelstilbud, som har blitt mer vanlig den siste tiden, der medlemmer av kundeklubber får bonus på visse varer de handler.

– Vet ikke hva den egentlige prisen er

– Det er veldig vanskelig å navigere i dagligvaremarkedet. En av grunnene er at mer og mer blir avhengig av fordelsprogrammer og bonusordninger der du blir tilbudt rabatter uten å vite hva den egentlige prisen er, sier Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

Rema og Meny svarer i eposter til NRK at de følger reglene og opptrer i tråd med gjeldende praksis. Meny og Coop viser også til at hylleprisen viser kundene hva den opprinnelige prisen på varen er.

– Rema mener de opptrer i tråd med gjeldende praksis i priser og kampanjer, skriver salg- og markedsdirektør Pia Mellbye til NRK.

Powered by Labrador CMS