Øko-gründere

Reindyrka selger mye grønnsaker og mest epler.
Økobutikken Reindyrka i Bergen selger mye grønnsaker, men mest epler.

Har drevet økologisk butikk siden 2010 – kjenner på dyrtiden

I 2010 startet Anne-Line Randal og Anja Eilertsen den økologiske butikken Reindyrka i Bergen. I dag har den hele 3.000 økologiske varelinjer.

Publisert Sist oppdatert

Eilertsen synes at det har vært veldig spennende å starte butikk, men de har også møtt på utfordringer underveis.

– Det har vært interessant og givende. Interessen for økologisk mat har gått opp og ned de siste årene. Til tider har utvalget vært veldig godt, og så har det plutselig vært dårlig. Vi startet med vekst, men så har det stagnert litt, medgir Eilertsen.

Økologiske epler mest etterspurt 

Ifølge gründeren har også Bergen sentrum vært under utvikling, noe som har medført mye bygging.

– Bergen har endret seg mye siden vi startet i 2010. I 2019 flyttet vi lokalet vårt til gateplan, og det ble bedre, men så kom koronaen. Da stoppet det litt opp. Det har gått litt trått, men vi holder oss fast.

– Hvorfor valgte dere å satse på økologi?

I 2010 startet Anne-Line Randal (t.h.) og Anja Eilertsen butikken Reindyrka i Bergen.
I 2010 startet Anja Eilertsen og Anne-Line Randal (til høyre) butikken Reindyrka i Bergen.

– Fordi vi ser på det som den eneste bærekraftige og trygge måten å produsere mat på, på lang sikt. I dag har vi 3.000 varelinjer. 2.000 av disse er mat, og så er det litt mer og mindre i og utenfor sesong, sier Eilertsen.

Hun legger til at de i alle år har solgt mest epler.

Dyrtiden

De ansatte på Reindyrka merker dyrtiden. Maten har blitt dyrere, og kundene har ikke like mye penger å bruke.

– Prisene fra leverandørene har gått opp, og kundene handler på en annen måte. Vi merker godt at folk har dårligere råd. Det hender at vi har tilbud i butikken, men vi er små, og får ikke alltid så gode tilbud fra leverandørene, forteller Anja Eilertsen.

Jeg må innrømme at jeg er ikke den som handler mest i dagligvarebutikkene. Jeg har sett at det ofte kommer en øko-satsing, men så går det ut av sortimentet kort tid etter.

Anja Eilertsen, øko-butikkeier

Øko-butikken i Bergen har likevel mange trofaste kunder som er begeistret for butikken.

– Vi har også noen som er kritiske til at det er for dyrt. Vi har slitt med enkelte varer som er veldig populære, men som plutselig blir borte. Da blir folk misfornøyde, fremholder Eilertsen.

Debios valørmerke i gull

Butikken har Debios valørmerke i gull, som betyr at over 90 prosent av produktene har økologisk sertifisering.

Anja Eilertsen er ikke imponert over øko-satsingen til dagligvarebutikkene, og mener de ofte kun har basisvarer tilgjengelige og lite utvalg utover det.

– Jeg må innrømme at jeg er ikke den som handler mest i dagligvarebutikkene. Jeg har sett at det ofte kommer en øko-satsing, men så går det ut av sortimentet kort tid etter.

– Er det vanskelig å konkurrere mot dagligvarebutikkene?

– På pris, ja. På utvalg kan vi skilte med noe helt annet enn hos dem. Vi opplever også at det er vanskelig for folk å legge veien til Bergen sentrum, med mindre de skal forbi.

Tilbyr hjemlevering

På nettsiden til Reindyrka tilbyr de hjemlevering. Ifølge gründeren er det rundt fire til fem personer i uken som benytter seg av det. Nå er nettbutikken midlertidig stengt.

Vi har slitt med enkelte varer som er veldig populære, men som plutselig blir borte. Da blir folk misfornøyde

Anja Eilertsen

– Nettsiden er litt utdatert. Den er gammel og trenger en oppgradering. Det har vi ikke kapasitet til nå, så det er usikkert når nettbutikken kommer tilbake, sier Eilertsen. som forteller at de har fire årsverk i butikken.

– Hvordan skal dere satse videre?

– Vi prøver å fornye oss og følge med. Nå er det oppsving for rene råvarer og det å støtte norske produsenter. Vi skal få frem det vi har stått for hele tiden, men som kanskje er blitt usagt. Vi må fortelle om verdiene våre og at vi finnes, fremhever Anja Eilertsen.

Powered by Labrador CMS