
Verdens kaffedag 1. oktober
Henter hver tredje kaffebønne fra bønder som produserer regenerativt
Kaffemerken Nescafé hentet i fjor 32 prosent av kaffen sin fra bønder som bruker regenerative jordbruksmetoder. Dermed er målet om 20 prosent innen 2025 allerede nådd.
Det gjenspeiler den sterke framgangen som regenerativt landbruk har blant kaffebønder, ifølge Nescafé Plan 2030 Progress Report.
I morgen 1. oktober er verdens kaffedag. Og Nescafé er Nestlés største kaffemerke. Da er det forklart.
Nescafé støtter kaffebønder for å ta i bruk metoder som for eksempel bedre gjødsling, jorddekke og kompostering, med mål om både å forbedre produktiviteten og redusere kostnader. Innføringen av disse praksisene bidrar også til å redusere utslipp av klimagasser (GHG) i kaffe, skriver konsernet i en pressemelding.
I 2024 oppnådde deltakerne i Nescafé-planen en reduksjon av klimagassutslippene på mellom 20 og 40 prosent per kilo grønn kaffe. Ett år før tidsfristen som Nestlé hadde satt.
Nedgangen er basert på de fleste opprinnelser der primærdata for klimagassutslipp i jordbruket ble overvåket, og som representerer mer enn 30 prosent av Nestcafés forsyning av grønn kaffe, opplyser Nestlé.
Trenger mer robuste forsyningskjeder
Utfordringene som klimaendringene medfører, er tydelige i kaffebransjen.
Det har resultert i rekordhøye globale priser på både arabica- og robustakaffe og mindre kaffe tilgjengelig, noe som understreker det akutte behovet for mer robuste forsyningskjeder for kaffe, heter det videre i pressemeldingen.
– Regenerativt landbruk står i sentrum for Nescafé-planen og vårt arbeid med å bygge robusthet i vår kaffeforsyningskjede. Vår tredje framdriftsrapport viser at bøndene blir stadig mer bevisste på fordelene av det, mener Axel Touzet, leder for Nestlés Coffee Brands Strategic Business Unit.
– Dette oppmuntrer oss til å fortsette arbeidet vi gjør sammen med våre partnere, leverandører og bønder i regionene hvor vi henter vår kaffe, understreker han.
- Les mer om rapporten her.