Kommersiell leder Kristin Bendixvold og meieribestyrer Trond Vilhelm Lund i Rørosmeieriet har all grunn til å smile.
Kommersiell leder Kristin Bendixvold og meieribestyrer Trond Vilhelm Lund i Rørosmeieriet har all grunn til å smile.

Økte salget med nesten 35 prosent

Imponerende vekst for
økologiske Rørosmeieriet

Rørosmeieriet, Norges største produsent av økologiske meieriprodukter har økt salget med nesten 35 prosent så langt i år i 2025, sammenlignet med samme periode i fjor.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har hatt vekst på alle våre produkter, forteller Kristin Bendixvold, kommersiell leder i Rørosmeieriet.

Hun understreker at bedriften har sett en positiv utvikling innen økologiske meieriprodukter de siste to-tre årene.

Bendixvold tror at den økte interessen skyldes at det har blitt mer fokus på naturlig mat, økologiske produkter og dyrevelferd.

– Det er en «naturlig-trend» som gjør at flere ønsker hele og minst mulig bearbeidede produkter. Flere forbrukere ønsker mat av høy kvalitet med god smak, forklarer den kommersielle lederen.

Større interesse for øko

At det definitivt er økt interesse for økologiske produkter, kommer også fram i en rapport fra Landbruksdirektoratet som viser at det generelle økosalget økte med 7,8 prosent i fjor. 

I 2024 ble det levert 43,6 millioner liter økologisk melk, noe som betyr en økning på 4,4 prosent fra året før.

Med de bedrede betingelsene for økologiske melkeprodusenter håper vi at enda flere produsenter skal legge om til økologisk drift

Kristin Bendixvold, kommersiell leder i Rørosmeieriet

Til tross for at helsemyndighetene anbefaler magre meieriprodukter i sine kostholdsråd, at har salgsveksten vært sterkest når på helmelk, yoghurt og smør, påpeker Kristin Bendixvold.

– Helmelk, Røros smør og Røros yoghurt er blant produktene som har økt mest så langt i år. Det understreker hvordan mange er blitt mer opptatt av hele og naturlige produkter, sier hun.

Co-branding med Änglamark

Rørosmeieriet produserer en rekke økologiske meieriprodukter til serverings- og dagligvaremarkedet under sin egen merkevare. 

I tillegg har de gjennom de siste 15 årene hatt et samarbeid med Coop Norge som innebærer at de selger flere av produktene i co-branding med Änglamark-merket i Coop-butikker.

Rørosmeieriet har de siste 15 årene hatt et samarbeid med Coop Norge som innebærer at de selger flere av produktene i co-branding med Änglamark-merket i Coop-butikker.
Rørosmeieriet har de siste 15 årene hatt et samarbeid med Coop Norge som innebærer at de selger flere av produktene i co-branding med Änglamark-merket i Coop-butikker.

– I 2025 har salgsveksten så langt vært sterkest på melk fra Änglamark, med 17 prosent sammenlignet med fjoråret, men vi ser at samtlige varer fra Rørosmeieriet øker, opplyser Merete Rørvik, produktsjef i Coop Norge.

Hun legger til at kjeden har hatt en nesten kontinuerlig vekst på meieriprodukter fra Änglamark siden lanseringen.

Änglamark er Norges største økologiske produktserie og en del av Coops egne merkevarer. 

I 2025 ble Änglamark kåret til Norges mest bærekraftige merkevare av Sustainable Brand Index (SBI), som er Europas største uavhengige merkevareundersøkelse om bærekraft.

– I 2025 har salgsveksten så langt vært sterkest på melk fra Änglamark, men vi ser at samtlige varer fra Rørosmeieriet øker, sier Merete Rørvik, produktsjef i Coop Norge.
– I 2025 har salgsveksten så langt vært sterkest på melk fra Änglamark, men vi ser at samtlige varer fra Rørosmeieriet øker, sier Merete Rørvik, produktsjef i Coop Norge.

– Vår kundeinnsikt viser at det er flest kvinner, og gjerne mødre, som er mest opptatt av økologiske meieriprodukter, sier Rørvik.

I 2025 regner Rørosmeieriet med å ta imot rundt 27 millioner liter økologisk melk fra produsenter fra nord i Trøndelag, til Rørostraktene og Østlandet. Med det er bedriften Norges klart største produsent av økologiske meieriprodukter.

Vår kundeinnsikt viser at det er flest kvinner,
og gjerne mødre, som er mest opptatt av økologiske meieriprodukter

Merete Rørvik,
produktsjef i Coop Norge

– For å møte den økende etterspørselen, har vi bemannet opp – fra 50 til 60 årsverk, framhever Bendixvold.

Hun er glad for at bedriften kan bidra til enda flere nye arbeidsplasser i lokalsamfunnet.

– Med de bedrede betingelsene for økologiske melkeprodusenter håper vi at enda flere produsenter skal legge om til økologisk drift, sier Kristin Bendixvold i Rørosmeieriet.

I tråd med Debio-sertifiseringen

Rørosmeieriet driver heløkologisk, og produktene er i tråd med Debios sertifiseringssystem.

Meieriets kommersielle leder legger til at alle produktene er godt meierifaglig håndverk og laget i tråd med lange mattradisjoner fra Rørostraktene.

Artikkelen fortsetter under bildet.

For å møte den økende etterspørselen, har Rørosmeieriet valgt å bemanne opp – fra 50 til 60 årsverk. Enda en grunn til å glede seg.
For å møte den økende etterspørselen, har Rørosmeieriet valgt å bemanne opp – fra 50 til 60 årsverk. Enda en grunn til å glede seg, ikke bare for disse kara.

– Vi tar ingen snarveier. For eksempel er smøret vårt laget av fløte som syrnes over lang tid til rømme, som så kjernes til smør før det tørrsaltes med norsk, uraffinert havsalt. Det kjennes på smaken, reklamerer Bendixvold.

Powered by Labrador CMS