For første gang premieres bransjens beste på økologisk frukt og grønt under NM i frukt og grønt dagligvare.

Dagligvarebransjen

Kårer landets beste butikk og kjede
på økologisk frukt og grønt

Nye kåringer skal løfte økologisk frukt og grønt i dagligvarebransjen, og hedre dem som går foran og viser at det er mulig å lykkes med økologisk frukt og grønt.

Publisert Sist oppdatert

Norgesmesterskapet i frukt og grønt dagligvare har eksistert i 18 år. Nå lanseres det to nye priser, denne gang for å fremme økologisk frukt og grønt.

De skal gå til både beste butikk og beste dagligvarekjede for økologisk frukt og grønt. Bak initiativet står Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) i samarbeid med Landbrukets Økoløft.

– Vi ser at økologisk produksjon fortsatt utgjør en liten andel av norsk grøntproduksjon. Ved å løfte frem de som lykkes med å tilby og eksponere et godt økologisk utvalg, håper vi å inspirere dagligvareaktørene til å satse, sier Iselin Bogstrand Sagen, prosjektleder for NM i frukt og grønt dagligvare i OFG.

Prisene deles ut under Opplysningskontorets fagdag i Oslo 23. oktober. 

Vinneren av «Beste butikk på økologisk frukt og grønt» kåres etter grundige vurderinger av blant annet synlighet og merking av økologiske varer, bredde og kvalitet i sortimentet. 

Økt etterspørsel etter økologisk er avgjørende for at bønder skal tørre å satse.

Elin Rømo Grande, Landbrukets Økoløft

For «Beste kjede på norsk økologisk frukt og grønt» vurderes dagligvarekjedenes volumandel Nyt Norge-merket økologisk frukt- og grønt av kjedens økologiske frukt- og grøntsalg, forklarer Iselin Bogstrand Sagen. 

– For å nå målet om økt økologisk produksjon, er det avgjørende at handelen bidrar, sier Elin Rømo Grande, prosjektleder for Landbrukets Økoløft.

– Disse prisene er et viktig steg i riktig retning. De sender et tydelig signal om at innsats for synlighet og tilgjengelighet for økologiske varer blir verdsatt, framhever hun.

Bidra til å nå nasjonalt øko-mål

Prisene støtter opp om regjeringens strategi for økologisk jordbruk, hvor målet er at 10 prosent av jordbruksarealet skal være økologisk innen 2032. 

Elin Rømo Grande i Landbrukets Økoløft er glad for at et så bredt stortingsflertall står bak ambisjonen om at 10 prosent av jordbruksarealet skal dyrkes økologisk innen 2032. I tillegg ønsker et samlet landbruk målet velkommen, sier hun.
Elin Rømo Grande, prosjektleder i Landbrukets Økoløft, synes at de nye prisene sender et tydelig signal om at innsats for å gjøre økologiske varer mer synlig og tilgjengelig i butikkene, blir verdsatt.

I dag ligger andelen på 4,6 prosent, og kun 1,7 prosent av norsk grøntproduksjon er økologisk. Derfor er dagligvarebransjens rolle avgjørende for å nå målene.

– Økt etterspørsel er avgjørende for at bønder skal tørre å satse. Økologiske bønder har en viktig spydspissfunksjon. De tar miljøansvar og utvikler løsninger som hele landbruket kan dra nytte av, understreker Rømo Grande.

De tre dagligvareaktørene som hadde butikker med høyest økologisk frukt- og grøntandel fikk velge en butikk blant sine topp 5 butikker. Aktørene som kunne melde inn butikk, var Norgesgruppen, Coop og Rema 1000. 

Og her er de nominerte butikkene: 

  • Mega Meglergården

  • Rema 1000 Vindern

  • Meny Tangen

Powered by Labrador CMS