Konkurransetilsynet skal «grave fram» dagligvarekjedenes markedsandeler
Konkurransetilsynet har fått i oppdrag å skaffe seg en oversikt over markedsandelene til dagligvarekjedene i Norge.
Det var i slutten av 2022 at analysebyrået NielsenIQ sluttet med å offentliggjøre tallene, og de har ikke vært publisert siden.
Dermed er det ingen byråkrater, politikere, journalister eller vanlige kunder som vet nøyaktig hvor stor markedsandel Norgesgruppen for eksempel har av det norske dagligvaremarkedet nå, skriver Aftenposten.
Handelswatch omtalte endringene først.
Tallene er viktig for at Konkurransetilsynet skal kunne ettergå dagligvarebransjen.
I statsbudsjettet skriver regjeringen at når NielsenIQ ikke lenger offentliggjør disse tallene, svekker det myndighetenes og kundenes tilgang på viktig informasjon om bransjen.
Coop er blant dem som lenge har ment at disse tallene bør være offentlig tilgjengelig, og kjeden er glad for at regjeringen nå ber tilsynet hente dem inn.
Konkurransetilsynet håper å kunne offentliggjøre tallene på nyåret.
Nylige artikler
Økologisk satsing må bygge på marked – ikke bare mål
Mange avvik blir ikke avdekket i Mattilsynets kontroller av fôr
Disse får penger til innovasjon i jordbruk og matindustri
Kvier seg for å merke mat med ultraprosessert
Se hvem som vant Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i 2025
Mest leste artikler
Rosiner topper fortsatt verstinglisten
Økologisk satsing må bygge på marked – ikke bare mål
Få rester av plantevernmidler over tillatt grenseverdi funnet i norskprodusert mat
Gjett hva som gjør at forbrukere oppfatter mat som bærekraftig
Forplikter seg til å fremme norsk økologisk mat