Landbruksdirektoratets tall for 2024
Nedgang i øko-salg gjennom Bondens marked
Det ble solgt økologiske varer for 7,3 millioner kroner på Bondens marked i 2024. Det er 10,2 prosent mindre enn i 2023 da øko-mat skiftet eier for 8,1 millioner gjennom samme salgskanal.
Landbruksdirektoratets rapport «Produksjon av økologiske jordbruksvarer» viser ikke bare salgstall gjennom dagligvarehandelen, men også omsetningen av økologisk mat og drikke i salgskanaler utenom dagligvare.
Her presenteres blant annet salgstallene til Bondens marked, storhusholdningsmarkedet, bakerier og caféutsalg, spesialbutikker – og Vinmonopolet.
Som Økologisk24 skrev for noen uker siden, ble det omsatt økologisk mat i dagligvaremarkedet for 3,61 milliarder kroner i 2024. Det var 262 millioner mer enn i 2023, og 377 millioner mer enn i 2022. Økningen på 263 millioner fra 2023 til 2024 betød en økning på 7,8 prosent.
Det var altså i dagligvarehandelen i fjor.
Pen vekst også utenfor matbutikkene
Men også de ovennevnte salgskanalene utenfor matbutikkene kunne vise til pen vekst i 2024. Hele 704,3 millioner kroner ble sluttsummen, 9,3 prosent mer enn i 2023 hvor det ble solgt økologiske varer for 644,4 millioner kroner. I 2022 endte øko-salget på 617,4 millioner.
Landbruksdirektoratet registrerte vekst i øko-salget i samtlige salgskanaler – med unntak av Bondens marked.
Totalomsetningen til Bondens marked var på 76,4 millioner kroner i 2024 – en liten vekst på 1,3 prosent fra året før.
Omsetningen av økologiske produkter utgjorde i underkant av
10 prosent av Bondens markeds totale omsetning
i 2024.
Den veien gikk det imidlertid ikke for øko-salget. 7,3 millioner betød en nedgang på rundt 800.000 kroner, sammenlignet med 2023, eller 10,2 prosent. Sluttallet for 2022 var 7,6 millioner kroner.
Omsetningen av økologiske produkter utgjorde i underkant av 10 prosent av Bondens markeds totale omsetning i 2024.
Rundt 60 øko-produsenter deltok med varene sine i markedsdagene. Deres gjennomsnittlige, årlige omsetning lå på rundt 120.000 kroner, viser oversikten til Landbruksdirektoratet.
Siden Bondens marked er blitt etablert i Norge i 2003 har den hatt en stabil og forsiktig vekst år for år – med en topp i 2015 da salget av økologisk mat og drikke passerte 10 millioner på landsbasis, skriver direktoratet i rapporten.
Andelen økologisk salg av Bondens markeds totale omsetning utgjorde i 2015 rundt 15 prosent, altså en vesentlig større andel enn i 2024, påpeker Landbruksdirektoratet.
Bondens marked har de siste årene møtt økende konkurranse fra andre salgskanaler, som Reko-ringer, andelslandbruk og selvbetjente gårdsbutikker, påpeker direktoratet.
Ønsker seg flere øko-produsenter
Randi Ledaal Gjertsen, daglig leder av Bondens marked Norge, sier til Økologisk24 at de ønsker seg flere øko-produsenter.
Hun forklarer salgsutviklingen med at veksten skjer i regioner hvor Bondens marked har få øko-produsenter.
– De øko-produsentene som deltar, har ikke alltid så stort volum. Så når en stor økologisk produsent har liten aktivitet ett år, kan det gi store utslag i statistikken, sier Ledaal Gjertsen.
Nylige artikler
Se hvem som kom til den nasjonale finalen
4 av 10 forbrukere vil vite mer om økologisk mat
Vil påta seg rollen som vaktbikkje
Uvant situasjon: Sliter med underskudd på økologisk melk
– Nå blir det spennende å se hva vi kan få til. Det er nå det skal bevises
Mest leste artikler
Forplikter seg til å fremme norsk økologisk mat
Gjett hva som gjør at forbrukere oppfatter mat som bærekraftig
Når kommuneøkonomien går utover barns tilbud
Bli kjent med Matvalgets nye leder
Flere nordmenn sier at de ønsker å kjøpe (mer) økologisk mat