Børsnoterte Cheffelo AB leverer vekst
Norske matkasser gjør det skarpt på flere fronter
Adams Matkasse og Godtlevert sto for nesten halve omsetningen til det børsnoterte, svenske matkassekonsernet Cheffelo i første halvår 2025 og kaprer stadig nye kunder.
Cheffelo er en skandinavisk leverandør av matkasser og matteknologi, og står bak merkevarene Godtlevert og Adams Matkasse i Norge, Linas i Sverige og RetNemt i Danmark.
Selskapet er børsnotert i Stockholm og presenterte onsdag resultatene for andre kvartal og første halvår 2025.
– Vi er fornøyde med utviklingen. Etter sommeren har det gått enda bedre. Slik det ser ut nå, ligger vi an til tosifret vekst i tredje kvartal, skriver Walker Kinman, administrerende direktør i Cheffelo, i en pressemelding.
– Vi er også trygge på at vi klarer å overstige målet vårt om omsetningsvekst på åtte prosent for hele året, forsikrer han.
Flere kunder og større bestillinger
Inntektene for annet kvartal i år endte på 261,7 millioner svenske kroner, en økning på 1,9 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Inntektene for første halvår endte på 598 millioner svenske kroner, opp 9,6 prosent sammenlignet med samme halvår i 2024.
– Veksten skyldes i hovedsak en kombinasjon av flere kunder og økt gjennomsnittlig verdi per bestilling. Det skyldes prisjusteringer og vårt nye tilbud med flere porsjoner i matkassene, forklarer Kinman.
Veksten i Norge drives av flere nye kunder og høyere lojalitet blant de eksisterende. Vi fortsetter å utvide tilbudet til nye geografiske områder
Driftsresultat for annet kvartal 2025 ble på 21,4 millioner svenske kroner, opp fra 19,5 millioner i samme tidsrom året før.
For halvåret samlet endte Cheffelos driftsresultat på 41,9 millioner svenske kroner, som er en økning på 42 prosent fra 29,5 millioner svenske kroner i samme periode fjor, skriver det skandinaviske matkassekonsernet videre.
Norge leder an
Adams Matkasse og Godtlevert økte inntektene med 11,2 prosent i annet kvartal i år, og 18,7 prosent for første halvår, målt i norske kroner.
De to norske merkevarene sto for en samlet omsetning på 261,7 millioner svenske kroner i første halvår 2024, noe som tilsvarer hele 48 prosent av konsernets totale omsetning.
– Veksten i Norge drives av flere nye kunder og høyere lojalitet blant de eksisterende. Vi fortsetter å utvide tilbudet til nye geografiske områder, forklarer Kinman.
- LES OGSÅ: Lykkes med økologisk på nettet
Nylige artikler
Lufter muligheten til et nasjonalt nettverk for offentlige matinnkjøp
Gjett hva som gjør at forbrukere oppfatter mat som bærekraftig
Slutt på sertifisering av bedrifter som driver med økoturisme
Nesten hver femte av oss glemmer maten i kjøleskapet
Digital samhandling er nøkkelen for å lykkes med framtidens landbruk
Mest leste artikler
Økern Portal har verdens beste takhage
Økologisk vokser videre hos Oda
Matsvinn i norske husholdninger: Hvordan redusere matavfall
Vil innføre avgift på ultraprosessert mat
1 av 7 nordmenn handler ofte økologisk mat i butikken