
Respektabel omsetningsøkning
Økologisk søtmelk fortsetter
med å ta markedsandeler
Salget av økologisk hvit søtmelk økte med hele 20 prosent i første halvår i år, sammenlignet med samme periode i fjor. Og utgjør dermed 7 prosent av den totale omsetningen av melk.
Økologisk24 ba Opplysningskontoret for melk og melkeprodukter (Melk) om omsetningstallene for økologisk melk for årets seks første måneder.
De viser altså at salget av økologisk hvit søtmelk har gått opp med respektable 20 prosent iden nevnte perioden. Veksten er særlig sterk for lettmelk 1,0 % fett og helmelk, som økte med henholdsvis 25 og 29 prosent.
Totalt utgjør økologisk melk nå 7 prosent av all hvit søtmelk som selges, opp fra 6 prosent i 2024. Så andelen av landets totale omsetningen er fortsatt relativt beskjeden.
Fra 1,7 til 7 prosent
Her kan du se hvordan utviklingen har vært i tidsrommet 2007 til 2023:

– Vi er glade for at folk drikker melk – enten det er økologisk eller konvensjonell. Det viktigste er at melk fortsatt står sterkt hos norske forbrukere, kommenterer Ida Berg Hauge, direktør i Melk.

– Vi antar at veksten henger sammen med at mange ønsker mat og drikke de oppfatter som rene, naturlige og trygge. Noen forbinder kanskje økologisk melk med en ekstra følelse av «naturlighet», og enkelte opplever også smaken som fyldigere – særlig i helmelk, framhever Berg Hauge.
Vi er glade for at folk drikker melk – enten det er økologisk eller konvensjonell. Det viktigste er at melk fortsatt står sterkt hos norske forbrukere
Hun understreker at all melk i Norge har svært høy kvalitet og er lite bearbeidet.
– At forbrukerne kan velge mellom ulike typer melk er en styrke. valgmuligheter gir frihet og bidrar til at flere finner den melken de liker best, synes opplysningskontorets direktør.
Her er utviklingen av øko-omsetningen fra første halvår 2024 til samme periode i 2025:
Totalt volum økologisk hvit søtmelk: +20,3 prosent
Økologisk helmelk: +28,5 prosent
Økologisk lettmelk 1,0 %: +25 prosent
Økologisk lettmelk 0,5 %: +0,9 prosent
Økologisk skummet melk: +7,4 prosent
Markedsandel: 7,0 prosent (opp fra 6,0 prosent).