
Homlagarden i Hardanger
Vant pris for sitt arbeid med
økologisk drift og dyrevelferd
Homlagarden, fjørfeprodusenten fra Kvam, kan kalle seg Årets lokalmatprodusent.
– En skikkelig motivasjonsboost, synes daglig leder Brynjolf Sæhle Pedersen.
– Prisen var uventet, men utrolig stas. Dette gir oss et ekstra gir nå inn i en travel høysesong, sier Pedersen.
Kåringen skjedde under Bergen Matfestival 2025 hvor fem priser ble delt ut til aktører som har utmerket seg gjennom kvalitet, nyskaping og formidling.
Juryen la vekt på hvordan Homlagarden har involvert flere gårder i lokalsamfunnet, skapt arbeidsplasser – og samtidig produsert kylling og kalkun som fremstår som tydelig annerledes og langt bedre enn de konvensjonelle alternativene, framhever Coop Norge i en pressemelding.
«Med økologisk drift og kompromissløs kvalitet er Homlagarden et forbilde i en bransje dominert av store, nasjonale aktører», heter det blant annet i juryens begrunnelse for pristildelingen.
Alene om økologisk kalkun i Norge
Homlagarden er en familiebedrift som har drevet med økologisk kalkun helt siden 1974. I 2016 utvidet de produksjonen, og begynte da også med økologisk kylling.
– Vi er i dag Norges eneste produsent av økologisk kalkun og landets største produsent av økologisk hvitt kjøtt. Som en av få produsenter har vi kontroll på hele produksjonslinjen, fra befruktning til slakt, sier Kristine Håland, salgs- og administrasjonsleder i Homlagarden.
Vi er i dag Norges eneste produsent av økologisk kalkun og landets største produsent av økologisk hvitt kjøtt
Produksjonen er på rundt 16.000 kalkun og 80.000 kylling i året. Fjærfeprodusenten fra Norheimsund selger produkter under sitt eget varemerke, Homlagarden, og leverer til en rekke høyt rangerte restauranter i både Oslo og Bergen, understreker Coop Norge i meldingen.
I tillegg selges godt over halvparten av produktene under Änglamark-merket i Coop-butikker over hele landet.
Änglamark er Norges største økologiske produktserie og del av Coops egne merkevarer. I 2025 ble den kåret til Norges mest bærekraftige merkevare av Sustainable Brand Index (SBI), som er Europas største uavhengige merkevareundersøkelse om bærekraft.
Homlagarden går nå inn i sin travleste tid. 90 prosent av kalkunen selges nemlig i november og desember.

– Vi leverer tre partier med kalkun opp mot jul. I juli og oktober slaktes kalkun til frys, og i desember slaktes dyrene som blir solgt som ferskt kjøtt, forklarer Kristine Håland.
Hun legger til at bedriften normalt består av rundt 15 årsverk, men at de nå i tillegg har ansatt tre sesongarbeidere som jobber fulle uker under kalkunproduksjonen.
Landbruksdirektoratet publiserte i mars i år sin årlige rapport om omsetningen av økologiske matvarer. Ifølge den økte salget av økologiske produkter med 7,8 prosent i 2024. Det gjelder særlig økologisk korn, melk og egg, men også produksjonen av økologisk fjørfe har gått opp.
Ulrika Thommessen, sortimentsjef for egg og hvitt kjøtt i Coop Norge, tror at økt fokus på å spise ren, næringsrik mat, og mer fokus på dyrevelferd, særlig blant unge, har gjort at flere nå velger økologisk.
– Samtidig vet vi at dyrtiden har sørget for at mange forbrukere er blitt mer prisbevisste. Vi ser at særlig salget av stykningsdeler av økologisk kalkun fra Änglamark økte under julesesongen i fjor, men at færre valgte en hel kalkun, forklarer Ulrika Thommessen.
Hun tror mange gjerne vil spise økologisk, og at de heller velger å kjøpe litt mindre mengder kjøtt, men av god kvalitet.
– Økologisk drift gir god smak

Homlagarden har tidligere vunnet smakstester gjennomført av TV2 hjelper deg og Dagens Næringsliv.
Salgs- og administrasjonsleder Kristine Håland forteller at økologisk drift også gjør noe med smaken på kjøttet.
– Fôret er av 100 prosent økologiske ingredienser, og dyrene har tilgang til areal ute der de kan beite og bevege seg fritt. Et liv med godt fôr og mye mosjon gjør at fuglene vokser saktere og er friskere. Dessuten gir det en god struktur og smak på kjøttet, forklarer Håland.
Homlagarden har fordelt fuglene på mange små driftshus, fremfor få store hus med titusenvis av dyr, som er vanlig i konvensjonell drift, skriver Coop Norge videre.
– Våre fugler har nesten dobbelt så mye plass innendørs som fuglene i konvensjonell drift. I tillegg er vi første fjørfeprodusent i Norge som har eget rugeri med økologiske kyllingforeldredyr, framhever Håland.
– Hos oss skal fuglene trives i husene og ute på beite, understreker hun.
