NHO Mat og drikke
Vil ikke finne seg i reklameforbudet
for usunn mat og drikke
NHO Mat og Drikke klager regjeringens reklameforbud for usunn mat og drikke inn for Eftas kontrollorgan ESA, fordi interesseorganisasjonen mener det bryter med EØS-avtalen.
Forskriften som skal få virkning senere denne måneden, forbyr markedsføring av produkter, som godteri, brus, is og energidrikk, rettet mot personer under 18 år.
Eftas overvåkingsorgan ESA er et uavhengig organ som passer på at de tre EØS-landene som ikke er med i EU, Norge, Island og Liechtenstein, ikke bryter med reglene i EØS-avtalen.
– Forskriften går for langt og er ikke forholdsmessig, samtidig som den har uklare regler kombinert med strenge sanksjoner, mener direktør Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke til E24.
Rundskrivet, som skal veilede bedriftene i forbudet mot markedsføring av usunn mat og drikke, publiseres fredag 24. oktober.
Haas Brubakk kaller 18-årsgrensen ulogisk.
– Du kan be foreldrene dine gå ut av legekontoret når du er 16, men skal ikke få se reklame for sukkerfri saft.
NHO Mat og Drikke mener videre at regelverket er uklart og viser til at Helsedirektoratet måtte lage en 40 siders veileder.
– Når det er straffansvar etter Den europeiske menneskeretts-konvensjonen, da er det særskilte krav til høyt presisjonsnivå i regelverket. Men dette regelverket er høyst uklart på en rekke områder, mener Brubakk.
Helseminister Jan Christian Vestre (Ap) sier i en kommentar at bedriftene får to år på å tilpasse seg, og at det fortsatt skal være lov å sponse idrett, kultur og frivillighet.
- LES MER om saken på nettsiden til NHO Mat og Drikke.
- LES OGSÅ DENNE: Salg av energidrikke forbys til ungdom under 16 år
Nylige artikler
Flere nordmenn sier at de ønsker å kjøpe (mer) økologisk mat
Dette er Norturas nye konsernsjef
Altfor mange små matprodusenter har ikke skriftlige avtaler med dagligvaren eller grossist
13,55 milliarder i omsetning: lokalmat-suksess over hele fjøla
Frister flyreisende fra hele verden med norske, lokale matskatter
Mest leste artikler
Gjett hva som gjør at forbrukere oppfatter mat som bærekraftig
– Skal vi nå målet om mer økologisk areal, må staten ta ansvar
Grønt løftes – når hele verdikjeden drar i samme retning
Økologisk dyrehold et hav unna de politiske ambisjonene
Hva skal til for å få fart på markedet for økologisk grønt?