Dagligvarebutikker
Landbrukets Økoløft vil utfordre kjedene på å markedsføre økomat bedre
Landbrukets Økoløft jobber for økt produksjon, omsetning og forbruk av norsk økologisk mat. Nå ønsker prosjektleder Kari Marte Sjøvik å utfordre dagligvarekjedene.
– Vi startet med Landbrukets Økoløft i 2016 for å øke produksjonen og få flere bønder til å legge om til økologisk drift. Etter hvert ble det viktig å se mer på marked og politikk da dette henger tett sammen, sier Sjøvik.
– I fjor løftet vi blant annet kravet om å få på plass et tallfestet mål og å redusere risikoen til produsentene. Da må det noen politiske og offentlige mål på banen, påpeker prosjektlederen.
Inspirasjonsbutikker
For å øke omsetningen av norskprodusert økologisk mat, har kjedene valgt ut inspirasjonsbutikker.
Kari Marthe Sjøvik forteller at de ønsker å løfte inspirasjonsbutikkene ytterligere.
– Vi vil utfordre kjedene på hva butikkene konkret kan gjøre for å inspirere og ikke bare ha en god omsetning av øko-varer. Vi ønsker å løfte inspirasjonsbutikkene og bruke dem mer aktivt, og vil utfordre kjedene til gårdsbesøk. Vi vil også fremheve at økologi bør være et godt valg for forbrukere som ønsker å handle i bærekraftig, sier prosjektlederen i Landbrukets Økoløft.
Vil synliggjøre den skjulte etterspørselen
– Hva ønsker dere at dagligvarekjedene skal gjøre?
– Vi ønsker at de markedsfører og synliggjør økologiske produkter bedre. Vi skal ha et møte med dem, der vi også vil snakke med dem om hvordan de ønsker å bruke inspirasjonsbutikkene fremover.
Vi vil utfordre kjedene på hva butikkene konkret kan gjøre for å inspirere og ikke bare ha en god omsetning av øko-varer.
I 2024 har Økoløft et nytt tiltak som går på å synliggjøre den skjulte etterspørselen etter økologisk mat sammen med Agrianalyse.
– Vi må ha med kjedene hvis vi skal få til dette.
Landbrukets Økoløft har invitert landbruks- og matminister Geir Pollestad (Sp) ut på tur til øko-bønder.
– Det kan være et behov for å vise dem som skal ta politiske avgjørelser i landbrukspolitikken framover hvordan øko-produksjonen foregår. Vi vil vise hvordan vi kan bruke det offentlige som en muskel til å selge mer økologisk. Vi må beholde økobøndene vi og fremsnakke dem, sier hun.
Mer synlighet på matfestivaler er et annet tiltak Landbrukets Økoløft vurderer.
– Tidligere hadde vi et eget forbrukermøte, men nå prøver vi å jobbe mot matfestivaler og løfte frem økologi der. Her møter vi folk som kanskje ikke er så opptatt av dette, men de er veldig opptatt av mat.
Være synlig
– Hva blir veien videre nå?
– Å være synlig og få et kompetanseløft for økologisk mot forbrukerne, butikkene og i hele spekteret egentlig, sier Sjøvik.
Nylige artikler
Se hvem som kom til den nasjonale finalen
4 av 10 forbrukere vil vite mer om økologisk mat
Vil påta seg rollen som vaktbikkje
Uvant situasjon: Sliter med underskudd på økologisk melk
– Nå blir det spennende å se hva vi kan få til. Det er nå det skal bevises
Mest leste artikler
Forplikter seg til å fremme norsk økologisk mat
Gjett hva som gjør at forbrukere oppfatter mat som bærekraftig
Når kommuneøkonomien går utover barns tilbud
Bli kjent med Matvalgets nye leder
Flere nordmenn sier at de ønsker å kjøpe (mer) økologisk mat