Kolonihagen vokser i Rema
– Fra 2020 til 2021 har Kolonihagen hatt en omsetningsøkning på over 20 prosent i Rema, sier kategori- og innkjøpssjef Trond Morten Helgesen i Rema 1000.
Mens totalomsetningen i norsk dagligvarehandel gikk svakt ned i 2021, hadde økologiske varer en verdivekst på 1,7 prosent. Etter det Dagligvarehandelen erfarer, endte verdiandelen for økologisk på 1,5 prosent.
Stabil andel
Til tross for nedgang i totalomsetning og markedsandeler for Rema, er øko-andelen i kjeden uforandret, og mye tyder på at nettopp Kolonihagen-serien bidrar til dét.
– Rema 1000 holder seg stabil med en økologiandel på 1,3 prosent. Kolonihagen står for cirka en tredjedel av økologiomsetningen i Rema, opplyser Helgesen.
Kolonihagen drar kunder
Kjøpmann Leif-Marius Granly på Rema 1000 Hoffsveien på Oslo vest opplever en ganske stor interesse for økologiske varer blant sine kunder, og mener Kolonihagen-produktene kanskje er den største bidragsyteren.
– Kolonihagen-serien er unik for Rema, og en del faste kunder kommer hit på grunn av den. Den betyr mye for butikken, fremholder kjøpmannen, som i fjor hadde en totalomsetning på 112 millioner kroner netto mot 120 millioner i det store korona-året 2020.
I 2019 endte omsetningen på 107 millioner.
Fornøyd med veksten
– Vi hadde en Kolonihagen-andel på 2,3 prosent i 2021, og solgte for cirka 2,6 millioner kroner. Veksten i omsetning for Kolonihagen var på nesten 15 prosent fra året før. Det må anses som bra i forhold til nedgangen i totalmarkedet, synes Granli, som startet opp det nye året med en Kolonihagen-andel på 2,5 prosent i januar.
Store økologisk kategorier som bønner, linser, tomatsaus og barnemat inngår ikke i Kolonihagen. Granli har ikke tall på det økologiske totalsalget, men tror noen av Kolonialhagen-kundene også kjøper andre øko-varer.
– Ikke generelt, men mer enn gjennomsnittet, mener kjøpmannen.
Vil gjerne ha mer
Rema 1000 Hoffsveien er ambassadørbutikk for Kolonihagen, og har dermed fullt sortiment i sine hyller. Serien begynner å komme inn i mange kategorier, men kjøpmann Granli vil gjerne ha mer.
– Ferskvarer selger bra, og ribba til jul er et eget kapittel. Der går vi tomme for fersk ribbe med det samme. I desember hadde vi Kolonihagen-andel på 3 prosent i butikken. Den var nok kanskje litt kunstig høy på grunn ribba, tror Granli.
Skinkepålegg og andre svineprodukter er også populært, foruten syltetøy, pasta, kaffe og oster.
– Også Kolonihagen-brød er stort hos oss. De hadde en andel på 11,4 av brødene i 2021, fremholder kjøpmannen, som har troen på videre vekst for Kolonihagen.
– Det er fremdeles masse å gå på, også når det gjelder markedsføring, mener han.
Nylige artikler
Se hvem som kom til den nasjonale finalen
4 av 10 forbrukere vil vite mer om økologisk mat
Vil påta seg rollen som vaktbikkje
Uvant situasjon: Sliter med underskudd på økologisk melk
– Nå blir det spennende å se hva vi kan få til. Det er nå det skal bevises
Mest leste artikler
Forplikter seg til å fremme norsk økologisk mat
Gjett hva som gjør at forbrukere oppfatter mat som bærekraftig
Når kommuneøkonomien går utover barns tilbud
Bli kjent med Matvalgets nye leder
Flere nordmenn sier at de ønsker å kjøpe (mer) økologisk mat