Tredje i sitt slag
Norsk deltakelse på Grüne Woche i Berlin under evaluering
Landbruks- og matdepartementet har gitt Innovasjon Norge i oppdrag å sørge for en evaluering av Norges deltakelse i den internasjonale mat- og reiselivsmessen Grüne Woche i Berlin. Leveringsfrist er 20. januar neste år, mens messen pågår.
Som Økologisk24 meldte i mai i år, ble partene i årets jordbruksoppgjør enige om å se nærmere på norsk deltakelse i stormessen i den tyske hovedstaden etter koronapandemien.
Deltakelsen er organisert som et prosjekt og finansieres over jordbruksavtalen, som en del av «Utviklingsprogrammet for landbruks- og reindriftsbasert vekst og verdiskaping». Landbruks- og matdepartementet er prosjekteier, mens Innovasjon Norge står for den praktiske gjennomføringen og koordinerer hva som skjer på den norske paviljongen under messen i Berlin.
Snart er det igjen tid for en ny utgave av Internationale Grüne Woche, nærmere bestemt fra 17. til 26. januar 2025.
For norske matprodusenter over hele landet har mat- og reiselivsmessen vært en viktig møteplass og et utstillings- og testarena i over 30 år. Deltakelsen er en del av de etablerte profileringstiltakene for norsk landbruk og norsk mat, understreker Innovasjon Norge.
Tredje i sitt slag
Den pågående evalueringen er den tredje i sitt slag, etter 2012 og 2017.
Det er Oxford Research og Samfunnsøkonomisk Analyse samarbeider om den akkurat nå. Fristen for å levere den til Landbruks- og matdepartementet, er satt til 20. januar, opplyser Herman Ringstad, kommunikasjonsrådgiver i Norsk Innovasjon, på forespørsel fra Økologisk24.
Leveringsfristen utgår altså mens den neste messen pågår i den tyske hovedstaden.
Poenget med evalueringen er å finne ut om Norges deltakelse gir valuta for pengene. Departementet ønsker blant annet svar på følgende spørsmål:
- I hvilken grad har Grüne-Woche-prosjektet bidratt til å nå målene som er satt for messedeltakelsen?
- I hvilken grad har det bidratt til langsiktig nettverksbygging og samarbeid på tvers av regioner, fylker og næringer, og mellom nasjonale aktører?
- Er Grüne Woche fortsatt en egnet arena for å styrke Norges omdømme og videreutvikle landet som matnasjon?
- Er ressursbruken i prosjektet i samsvar med nytteverdien?
- Finnes det arenaer i Norge, nasjonalt eller regionalt, som kan ivareta hele eller deler av dagens satsing?
- Hvilke eventuelle endringer av Grüne-Woche-prosjektet bør gjøres for å bedre måloppnåelsen for messedeltakelsen, innretningen av prosjektet, og framtidig ressursbruk?
Nylige artikler
Se hvem som kom til den nasjonale finalen
4 av 10 forbrukere vil vite mer om økologisk mat
Vil påta seg rollen som vaktbikkje
Uvant situasjon: Sliter med underskudd på økologisk melk
– Nå blir det spennende å se hva vi kan få til. Det er nå det skal bevises
Mest leste artikler
Forplikter seg til å fremme norsk økologisk mat
Gjett hva som gjør at forbrukere oppfatter mat som bærekraftig
Når kommuneøkonomien går utover barns tilbud
Bli kjent med Matvalgets nye leder
Flere nordmenn sier at de ønsker å kjøpe (mer) økologisk mat