Stadig flere vegetarprodukter forsvinner ut av norsk matbutikkhyller. Ikke fordi etterspørselen er så stor, men fordi den er svært lav, ifølge matvarekjedene Coop og Norgesgruppen.

Salgstallene stuper

Bedrøvelig utvikling for vegetarmat

Det finnes stadig færre vegetarprodukter i norske matbutikkhyller. Både Coop og Norgesgruppen melder om lavere etterspørsel enn tidligere.

Publisert Sist oppdatert

Etter flere år med vekst går salget av vegetarprodukter nå tilbake. 

Fra 2016 til 2021 økte omsetningen av kjøtterstattere i norske dagligvarebutikker med 344 prosent, viser en rapport fra matforskningsinstituttet Nofima.

Siden det har salget gått ned. Nå er det tilbake til nivået i 2020, skriver Aftenposten.

– En veldig liten kategori

Norgesgruppen bekrefter nedgangen i etterspørselen etter produkter som markedsføres som veganske eller vegetariske.

– Det er i utgangspunktet en veldig liten kategori hos oss, men den er blitt enda mindre, skriver kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, Kine Søyland, i en epost til avisen.

37 prosent svarer at økte matvarepriser
de seneste to-tre årene har bidratt til store endringer i hva de spiser

Fra rapporten til forbruksforskningsinstituttet Sifo

Også Coop har redusert utvalget av kjøtterstatningsprodukter.

Forbruksforsker Annechen Bahr Bugge tror forklaringen ligger i at folk er blitt mer opptatt av å unngå ultraprosessert mat. 

En fersk rapport fra Forbruksforskningsinstituttet Sifo hos OsloMet viser at vegetarisk ligger helt på bunn av faktorer folk vektlegger når de handler.

– Vi ser en tydelig trend der forbrukere etterspør renere produkter med færre tilsetningsstoffer, sier Kristin Estil Jacobsen, kommunikasjonsrådgiver i Coop Norge, til Aftenposten.

I rapporten svarer 37 prosent at økte matvarepriser de seneste to-tre årene har bidratt til store endringer i hva de spiser.

Powered by Labrador CMS