Det er svært viktig å merke matvarer tydelig med økologisk i hyllene. Over halvparten av dem som sier at de vil handle mer økologisk, opplyser at de må lete etter økologisk i dagligvarebutikkene.
Hvor finner jeg økologisk? Det er svært viktig å merke matvarer tydelig med økologisk i hyllene. Over halvparten av dem som sier at de vil handle mer økologisk, opplyser at de må lete etter økologisk i dagligvarebutikkene.

Fersk trendundersøkelse fra Stiftelsen Norsk Mat

Flere nordmenn sier at de ønsker
å kjøpe (mer) økologisk mat

Flere forbrukere sier at de vil prioritere økologisk i matbudsjettet sitt. Flere enn før er også villige til å betale mer for det, men oppgir samtidig at de må lete etter øko i butikkene. 

Publisert Sist oppdatert

Trendundersøkelsen til Stiftelsen Norsk Mat, som gjennomføres hvert år i samarbeid med WPP-media, inneholder sammenlignbare data fra perioden 2011 til 2025. 

Tallene som Økologisk24 publiserer nå, er fra slutten av oktober og basert på forbrukernes oppfatning, altså egenrapportering.

Kort fortalt viser undersøkelsen at økologisk, norsk og lokalt produsert mat er i medvind blant norske forbrukere. Flere enn i tidligere år oppgir at de ønsker å kjøpe økologisk mat, og at de ser etter økologisk merking når de handler.

Folk flest sier at det er dagligvarebutikken som er den klart viktigste kilden for å orientere seg om økologisk mat – og at merking på produkter og hyller er avgjørende for valget

Fra trendundersøkelsen til Stiftelsen Norsk Mat

Samtidig vokser ønsket om å handle mer norsk og lokal mat blant norske forbrukere. 

Undersøkelsen tyder på at motivasjonen til å betale mer for både økologisk, norsk og lokalprodusert mat er på sitt høyeste nivå på flere år.

– Det er gode nyheter for alle som jobber med økologisk mat og bærekraftig matproduksjon i Norge, synes Anne Mette Johnsen, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat.

Og her er hovedfunnene fra forbrukerundersøkelsen:

Nøkkeltallene

  • 31 prosent sier de foretrekker økologisk mat (opp fra 27 prosent i 2024).
  • 14 prosent oppgir at de ser etter økologisk merking når de handler økologisk.
  • 36 prosent sier de er villige til å betale ekstra for økologisk mat (opp fra 31 prosent).
  • 60 prosent sier de er villige til å betale ekstra for norsk mat, 66,5 prosent for lokalmat.
  • 76 prosent mener det er viktig at maten produseres i Norge.
  • Flere sier de vil ha økologisk: Andelen forbrukere som sier de foretrekker økologiske alternativer har økt signifikant fra 27 prosent til 31 prosent det siste året.
  • Økologisk merking er viktig: 14 prosent av dem som oppgir at de helst velger økologisk mat, sier at de ser etter økologisk merking når de handler. Over halvparten sier de ser etter produkter som er tydelig merket som økologiske.
  • Sier de vil betale mer: 36 prosent av forbrukerne rapporterer økt betalingsvilje for økologiske matvarer, opp fra 31 prosent i fjor. For norsk mat er tallet 60 prosent, og for lokalmat hele 66,5 prosent.
  • Mer norsk og mer lokalmat, takk: 76 prosent mener det er viktig at mest mulig av maten de spiser, produseres i Norge. Altså tre av fire. 69 prosent framhever at de er opptatt av opprinnelsen til matvarene de kjøper.
  • Butikken er viktigste kanal: Folk flest sier at det er dagligvarebutikken som er den klart viktigste kilden for å orientere seg om økologisk mat – og at merking på produkter og hyller er avgjørende for valget.

Anne Mette Johnsen mener at tallene viser en tydelig trend, nemlig at flere forbrukere sier at de ønsker økologisk, norsk og lokal mat – og at de er villige til å betale mer for det.

De fleste ønsker dessuten bedre synlighet av økologisk mat, både på pakkene og i butikkhyllene.

– Tydelig økologisk merking i butikk gjør det enklere å ta bærekraftige valg. Dette gir store muligheter for både produsenter og handelen, framhever Johnsen.

Slik kan det gjøres. Økologiske matvarer i egne, godt merkede skap.
Powered by Labrador CMS