Traff blink med satsingen
Frister flyreisende fra hele verden
med norske, lokale matskatter
Utenlandske reisende kan nå få kjøpt norske matskatter på fire flyplasser. Særlig kinesiske turister har lagt sin elsk på lokalmat fra landet langt oppe i nord.
Sommeren 2021 vant Travel Retail Norway (TRN) på nytt kontrakten med å drifte taxfree- og travel value-butikkene på flyplassene i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim – landets fire største, med andre ord. Kontrakten gjelder fra 2023 til 2028.
Det norskeide selskapet, som blant annet har Norgesgruppen som aksjonær, har driftet tax-free-butikker helt siden 2005.
– Travel Retail Norway har i mange år ønsket å tilby utenlandske flyreisende norsk, lokalprodusert mat, men inntil nylig var det ikke mulig å selge ikke-tax-free-varer i tax-free-butikker, forklarer kommunikasjonsdirektør Haakon Dagestad.
Til norske priser.
Forslaget var også med i anbudspapirene som Travel Retail leverte i Avinor i 2021.
– Det har lenge vært vanlig med et delikatesse-sortiment i tax-free-butikker over hele verden, legger han til.
Med lovendringen tidlig i år ble det endelig også mulig i Norge.
TRN inngikk en avtale med Norgesgruppen-eide Meny som er landskjent for sine matskatter – altså norske, lokalt produserte delikatesser.
Ved siden av nordmenn er kinesere de som er mest glad
i lokalmat. Dessuten har de en veldig sterk gavekultur. Det betyr at du skal ha med deg gaver med hjem når du har vært i utlandet
– Vi så ganske raskt at dette kommer til å gå bra, forteller Dagestad.
– Veldig bra, faktisk, etter lokalmat-målestokk, sier han.
Nå er TRN klar til å gjøre norsk lokalmat stor for alle reisende til og fra Norge, og få den ut i verden. Dagestad synes at det er gøy å gjøre norsk lokalmat kjent i utlandet.
Etter seks måneder har lokalmat-omsetningen på flyplassene i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim nådd et to-sifret millionbeløp. Så lokale matskatter på norske flyplasser er kommet for å bli, er kommunikasjonsdirektøren overbevist om.
Verdenskjente Fjåk sjokolade
Norske multer, elgkjøtt og norsk tran er spesielt populære blant de utenlandske flyreisende.
Og Fjåk sjokolade fra Eidfjord i Hardanger.
«Fjåk er den første bean-to-bar sjokoladeprodusenten i Norge. Vi lager økologisk, etisk sjokolade av høyeste kvalitet med de fineste ingrediensene fra den nordiske naturen», reklamerer bedriften på sine hjemmesider.
Sjokoladen må være bra, for nylig kom en kinesisk turist til Norge og tømte like godt hele hylla med Fjåk-sjokolade, forteller Haakon Dagestad.
Turisten hadde oppdaget Hardanger-godbitene på RedNote, en kinesisk livsstil-app som kan sammenlignes med TikTok.
Travel Retail Norway markedsfører nemlig de lokale, norske matskattene på RedNote, blant annet. Og på nyhetsbrevet som sendes til hele 550.000 reisende.
På RedNote fordi kinesiske reisende er en veldig attraktiv, kjøpesterk gruppe, forklarer TRNs kommunikasjonsdirektør.
– Ved siden av nordmenn er kinesere de som er mest glad i lokalmat. Dessuten har de en veldig sterk gavekultur. Det betyr at du skal ha med deg gaver med hjem når du har vært i utlandet, sier Haakon Dagestad.
For tiden utgjør delikatesse-delen 31 lokale, norske matskatter. Utvalget kan variere fra tid til annen, men det er et tilsiktet poeng at de lokale matproduktene kommer fra regionen som turistene lander i.
Flatbrød fra Røros tilbys for eksempel på Værnes, mens syltetøy fra den lille familiebedriften Hervik, det som lages på gamlemåten, selges på flyplassen i Stavanger. Og blant de lokale matskattene på Gardermoen finner du eplemost fra Askim eller müsli fra Den Sorte Havre på Våler.
– Vi ble raskt den største kunden hos mange lokalmatprodusenter, understreker Dagestad.
Det er de største lokalmatprodusentene som har fått innpass på de fire flyplassene. Det skyldes at Travel Retail Norway vil være sikker på at de kan produsere varene i et visst volum, og at leveringssikkerheten er god, presiserer selskapets kommunikasjonsdirektør.
Det betyr imidlertid ikke at ikke flere produsenter av lokale matskatter er velkomne.
– Demonstrasjoner av lokale matprodukter i butikk er veldig etterspurt, forteller Haakon Dagestad og oppfordrer produsenter til å ta kontakt.
Nylige artikler
Frister flyreisende fra hele verden med norske, lokale matskatter
Slutt på å selge energidrikk til barn under 16 år - veileder på plass
Grønt løftes – når hele verdikjeden drar i samme retning
Hva skal til for å få fart på markedet for økologisk grønt?
Kunstig lys gjør susen for tomatproduksjonen i Norge
Mest leste artikler
Gjett hva som gjør at forbrukere oppfatter mat som bærekraftig
Økologisk dyrehold et hav unna de politiske ambisjonene
– Skal vi nå målet om mer økologisk areal, må staten ta ansvar
Nysgjerrig på økologisk landbruk? Da er dette noe for deg
Nordmenn spiser litt mer grønt, men fisken er for dyr for mange