Norilia blir 25 år
Gjør internasjonal suksess
med rester fra norsk matindustri
Mandatet var å skape høyest mulig verdi av rester fra norsk matproduksjon. Etter 25 år er Norilia blitt en internasjonal suksess som selger varer til verdens største luksusmarked.
Norilia, som denne høsten fyller 25 år, er blitt et kommersielt kraftsenter for omsetning av biprodukter fra norsk matproduksjon.
Selskapet, som eies av Nortura, spesialiserer seg på å videreforedle og bearbeide overskuddsmateriale fra slakterier og eggmottak, og omsetter årlig for over en halv milliard norske kroner.
På 25 år har de mer enn doblet omsetningen på en stadig optimalisert råvareutnyttelse.
– Selskapet eies av norske bønder og lever på ett enkelt mandat: nemlig å skape høyest mulig verdi av råvarer som kommer fra norske produksjonsdyr, forteller Roar Furuhaug, administrerende direktør i Norilia.
– Norsk landbruk assosieres med kvalitet og er kjent for å ha et dyrehold med lite sykdommer og generelt god dyrevelferd. Det gjør at vi kan levere varer til de mest kresne markedene i verden. Norilia har over flere tiår opparbeidet en trofast og god kundekrets i utlandet, framhever Furuhaug.
Norilia jobber i dag med alt fra fett, bein, naturtarm og avskjær til skinn, huder og ull.
Verden ønsker norsk råstoff
Over 70 prosent av Norilias omsetning kommer fra eksport, med luksusvaremarkedet i Europa som viktigste kunde.
Selskapets hovedmarked er det eksklusive italienske hudmarkedet, som er verdens største, og forsyner luksusmerkene i Paris og Milano med hud til vesker, skinn og belter.
– Vi er umåtelig stolte over å ha opparbeidet unike avtaler og gode kundeforhold til flere av verdens mest eksklusive merkevarer, men understreker at dette er kontrakter vi sjeldent snakker om da denne typen kunder krever diskresjon, forklarer Norilia-direktøren.
– For oss er det minst like viktig at råvarene speiler en bærekraftig og unik norsk verdikjede med kvalitativt godt landbruk. Det viser hvilken unik jobb eierne våre, den norske bonden, gjør hver eneste dag, mener Furuhaug.
Norilia er et heleid datterselskap av kjøtt og egg-samvirket Nortura, og mottar et bruttovolum på rundt 150.000 tonn biomasse fra Norturas landsdekkende anlegg hvert år.
Biomassen er råvarer som ikke brukes som menneskelig føde i Norge, men som fremdeles har en unik verdi.
Noe er råvarer som bøndene før måtte betale penger for å bli kvitt, og som nå enten blir bearbeidet, videreforedlet eller solgt til nye markeder som varer av høy kvalitet.
Bærekraft som forretningsidé
Norilias arbeid begynner der norsk matproduksjon slutter, og er et bindeledd mellom landbasert matindustri og et internasjonalt marked for råstoff.
De største markedene deres finnes i Europa og Asia, men de utforsker i økende grad afrikanske og amerikanske markeder. En av de viktigste nysatsingene er bioteknologi, forskning og utvikling.
– Behovet for protein i verden forventes å øke, og animalske proteiner har lenge vært ettertraktet i land utenfor Norge. Bioco-anlegget i Østfold er unikt ved at det har utviklet teknologi og kompetanse til å utvinne rent, konsentrert protein fra kylling- og kalkunrester, forteller Roar Furuhaug.
– Det er mange markeder i verden som etterspør dette, og vi jobber nå aktivt med å etablere en riktig inngang til nye markeder, sier Furuhaug.
Norsk landbruk assosieres med kvalitet og er kjent for å ha et dyrehold med lite sykdommer og generelt god dyrevelferd. Det gjør at vi kan levere varer til de mest kresne markedene i verden
Biomasse fra dyreskrotter inneholder verdifulle næringsstoffer som, ved riktig bearbeiding, kan få stor betydning både for dyr og mennesker. Norilia bruker bioteknologiske prosesser til å utvinne proteiner, peptider, aminosyrer, mineraler og sårhelende materialer.
Selskapet er det eneste i Norge som har investert i et anlegg for utvinning av protein fra norsk landbruksproduksjon. Anlegget som heter Bioco, er et samarbeid mellom Felleskjøpet Agri og Norilia.
Plussprodukter
Norilia har sin opprinnelse på 1930-tallet da man for første gang begynte å organisere innsamling av skinn og huder. Arbeidet ble i år 2000 formalisert til opprettelsen av Norilia, som i dag har flere lokale mottak for lagring og foredling av ulike råstoffer.
– Strategien vår handler i bunn og grunn om å skape høyest mulig verdi av det vi selv kaller plussprodukter: Altså det som er til overs og kan gi pluss i lommeboka, sier Furuhaug.
Bærekraftig ressursutnyttelse er viktig for Nortura, understreker Anne Marit Panengstuen, konsernsjef i Nortura. Norturas formål er å omsette medlemmenes husdyrproduksjon på best mulig måte.
– Med respekt for dyrene og bondens arbeid, tar vi ansvar for å utnytte hele dyret og skape verdier gjennom hele verdikjeden. I 25 år har Norilia vært en nøkkelaktør i dette arbeidet, med bærekraftig ressursutnyttelse og lønnsomhet for norske bønder. Det er vi stolte av, sier hun.