Disse to hadde all grunn til å smile. Norsk lokalmat, og særlig ost, er i vinden som aldri før.
Disse to hadde all grunn til å smile under Dyrsku`n. Norsk lokalmat, og særlig ost, er i vinden som aldri før.

Dyrsku`n i Seljord

Landets lokalmatmekka trakk
nesten 75.000 besøkende

Dyrsku’n har vokst fram som et av landets viktigste møteplasser for mat- og landbruksprodukter. Årets festival trakk nærmere 75.000 besøkende til Seljord.

Publisert Sist oppdatert

Arrangørene er i alle fall godt fornøyd.

–  Tatt i betraktning de regntunge forutsetningene vi fikk i år, er vi svært tilfreds med oppmøtet. Gjennom gode forberedelser og et grundig arbeid med markedsplassen gjennom mange år, var det fullt mulig å gjennomføre Norges største utendørsarrangement, roser festivalsjef og administrerende direktør Geir Helge Espedalen og takker «gode samarbeidspartnere».

Dyrsku`n
i korte trekk

  • Dyrsku`n har vært arrangert løpende siden 1866 og ble opprettet som en viktig utstillingsplass for mat og landbruksprodukter. Dyrsku’n fyller dermed 160 år neste år.
  • Dyrsku’n har siden starten videreutviklet sin rolle som utstillingsvindu for mat, landbruk og dyr.
  • Festivalområdet ligger i Seljord, på en plass som i århundrer vært en naturlig møteplass mellom øst og vest i Norge. Bygda har bare 3000 innbyggere.
  • Festivalen rommer konserter, aktiviteter, landbruksmaskiner, tradisjoner og håndverk. De mest kjente attraksjonene er dyra som du møter mange av på plassen og et stort og mangfoldig utvalg av unike norske råvarer fra hele landet.
  • Hovedmålgruppene er bredt sammensatt, noe som også gjør Dyrsku’n helt unikt. Her møtes både familier, ungdom, voksne og folk fra landbruket. Man må ha festivalpass for å komme inn på området.
  • Dyrsku’n- eller Fesjåplassen i Seljord har fått navn etter en lang tradisjon med husdyrutstillinger.
  • Det deles hvert år ut en rekke mat og landbrukspriser (se listen til venstre).

Dyrskuplassen i Seljord ligger på et stort område som ga plass til rundt 800 ulike utstillere, til mat, dyr, konsertscene, flere aktivitetsområder og en næringslivskonferanse. 

Utstillerne tilbød salg fra egne boder som på et marked. Det er et format Dyrsku’n har hatt siden arrangementet ble opprett første gang på 1800-tallet.

Rundt 100 av årets utstillere representerte lokale matprodusenter, mens om lag 150 utstillere var til stede med landbruksmaskiner. 

Det mest besøkte området i 2025 var lokalmat, opplyser arrangørene.

– Lokalmaten trekker masse folk og de aller fleste er innom her for å smake eller handle, forteller Yvonne Ellefstjønn som er markeds- og salgsansvarlig i Dyrsku’n.  

Glimt fra Dyrsku`n: Den må tidlig krøkes som god smed skal bli.
Glimt fra Dyrsku`n: Den må tidlig krøkes som god smed skal bli.

– Dyrsku’n har alltid hatt en unik plass i norsk matproduksjon. Folk kommer fra hele landet for å oppleve det som skjer her. Den dag i dag er vi en viktig handelsplass for folk flest, og interessen fra utstillerne er naturlig nok stor, sier hun.

I tillegg til mat omsetter festivalens utstillere blant annet husflid, dyr, verktøy, landbruksmaskiner og sportstøy. 

Dyrsku`n er også en sosial møteplass med festival og tradisjonskultur. Årets festival fikk besøk av landbruksminister Nils Kristen Sandtrøen (Ap), som delte ut flere hederspriser: 

  • Årets Lokalmatprodukt: Stordalen Gardsbruk for Ekte brun Geitost
  • Årets lokalmat-grunder: Ødhumble, gårdssalg av lavpasteurisert melk. Kåringen er et samarbeid mellom Meny, Hanen og Dyrsku’n.
  • Årets unge bonde ble Jens Ludvig Sørli (23) fra Skjeberg. Kåringen er et samarbeid mellom Felleskjøpet Agri, McDonald`s og Norges Bygdeungdomslag.
  • Dyrskuprisen: Gunhild Breiland og Svein Olav Lien for Beste Geit
  • Seljordprisen (beste dyreslag)
  • Hudsdyrutstilling og hesteutstilling for beste dyreslag.
Powered by Labrador CMS