Hege Bruce er prosjektkoordinator i Debio Marked.
Prosjektkoordninator Hege Bruce i Debio Marked ber alle økologiske virksomheter som har godkjenning fra Debio, om å legge inn markedsinformasjon om sin bedrift – for å gjøre øko-portalen mer attraktiv og enda bedre som oppslagsverk.

Debio Marked lanserer nytt digitalt oppslagsverk

Lyst på økomat, men du vet ikke hvor du skal finne den? Da er nye «Finn øko» tingen

Debio Marked vil gjøre det enklere for privatkunder, innkjøpere og grossister å finne fram til økologiske, godkjente produkter og virksomheter. En ny, mer brukervennlig nettportal kan gi øko-omsetningen et etterlengtet løft. 

Publisert Sist oppdatert

Ideen om et oppslagsverktøy med alle øko-sertifiserte virksomheter og produkter som finnes i Norge, er ikke ny. Oversikten «Finn godkjente virksomheter» har ligget på Debios nettsider i flere år allerede.

Debio Marked syntes imidlertid at det var på tide med en «freshere» og mer brukervennlig versjon av øko-portalen som skal gjøre det lettere å finne fram til økologiske produkter – og produsenter.

Behovet er definitivt der,  ikke minst etter at et nytt nasjonalt mål om økologisk areal på 10 prosent innen 2032 ble vedtatt av Stortinget på vårparten i år.

Det er vel kjent at det i dag finnes en rekke utfordringer for både private forbrukere, grossister og offentlige og kommersielle innkjøpere til å finne fram til økologiske råvarer som faktisk produseres her til lands. 

Verdikjeden sliter med flaskehalser som hindrer en mer effektiv produksjon, etterspørsel og omsetning av økologisk produserte varer.

Det ville Debio gjøre noe med.

– Vi ønsket å skape en mer hensiktsmessig møteplass som lettere skal gi markedsadgang – og et attraktivt, mer moderne oppslagsverktøy der alle Debio-godkjente virksomheter blir mer synlige og tilgjengelig, forteller prosjektkoordinator Hege Bruce i Debio Marked.

Det er hun som har holdt i prosjektet for å få på plass nye «Finn øko». Den myke lanseringen har allerede skjedd, forteller hun til Økologisk24. 

  • Her kan du ta en første titt og gjøre deg kjent med finnoko.no.

For tiden ligger 3.048 øko-sertifiserte virksomheter i den nye nettportalen, og langt flere skal det bli.

Nå har alle landets øko-produsenter en gylden anledning «til å gjøre seg lekker» og markedsføre seg selv, både overfor privatkunder, private og offentlige innkjøpere og grossister.

Hege Bruce oppfordrer derfor alle Debio-godkjente virksomheter om å gå inn i nettportalen og legge inn beskrivelse av egen bedrift, flotte bilder og nødvendig markedsinformasjon.

– Det vil gjøre øko-portalen mer attraktiv som søkeverktøy, og sørge for at de som besøker nettportalen lettere kan ta kontakt med øko-produsentene, understreker Hege Bruce.

Eller sagt på en annen måte: det vil hjelpe den norske bonden som produserer økologisk mat, samt norske bedrifter som lager og omsetter økologiske produkter, til å bli mer synlige og attraktive på markedet.

Det vil hjelpe den norske øko-bonden, samt norske bedrifter som lager og omsetter økologiske produkter, til å bli mer synlige og attraktive på markedet

De lovpålagte opplysningene om de enkelte øko-produsentene ligger allerede i «Finn øko», men Debio Marked har nå gjort det mulig å legge inn mer detaljert informasjon. 

Noe som kan bidra til økt synlighet, som igjen kan ha den tilsiktede effekten for både norsk økologisk produksjon og omsetning. Nemlig en økning, og et skritt nærmere det nasjonale øko-målet.

Slik ser den ut, den oppgraderte nettportalen «Finn øko», som skal gjøre det enklere å finne fram til økologiske, godkjente virksomheter.
Slik ser den ut, den oppgraderte nettportalen «Finn øko», som skal gjøre det enklere å finne fram til økologiske, godkjente virksomheter.

For å kunne legge inn de etterspurte opplysningene, må øko-virksomhetene logge seg inn på kundeportalen

Under «Markedsinformasjon» vil det for eksempel være mulig å fylle inn informasjon om firmaet – som lenker til bedriftens nettside og sosiale-medier-kanaler, virksomhetens logo, kontaktpersoner, bilder, en oversikt over øko-produktene og hvor varene selges. 

– Skulle noen trenge hjelp, er det bare å ta kontakt med meg, oppfordrer prosjektlederen.

I løpet av høsten arrangerer Debio også webinarer for alle Debio-godkjente virksomheter som ønsker en presentasjon av nettportalen og hjelp til å legge inn markedsinformasjon i bedriftens profil.

Den offisielle lanseringen av øko-portalen skjer torsdag 18. september, som et arrangement i den nasjonale Øko-uka

Det gir økologiske produsenter både tid og anledning til å gjøre portalen så attraktiv som mulig før hovedlanseringen, ved å legge inn info om egen virksomhet. Slik kan de bidra til å vise fram mangfoldet av virksomheter med øko-godkjenning i Norge.

På lanseringsfesten vil det også bli anledning til å bli bedre kjent med Debio Marked, og da særlig hvordan godkjenningsorganisasjonen jobber for å gjøre økologisk mat og drikke tilgjengelig for storkjøkken, gårdsbutikk og i dagligvarebutikkene.

– Alltid oppdatert

Hege Bruce lover at  «Finn øko» alltid vil være oppdatert. 

– Alltid økologisk, alltid oppdatert, som hun uttrykker det.

Det vil si at så fort en ny virksomhet har fått Debio-godkjenning, så vil den kunne letes opp i det moderniserte oppslagsverket.

Og så nevner Debios prosjektkoordinator noe som kan være verdt å huske:

– Vi er alene om å ha oversikt over alle Debio-godkjente virksomheter i Norge.

Og det er jo godt å vite for alle dem som virkelig vil være sikker på at den maten de vil kjøpe, garantert er produsert på økologisk vis.

Debio Marked startet arbeidet med den nye økoportalen i 2023, og har fått tildelt prosjektmidler fra Landbruksdirektoratet. 1,6 millioner kroner til sammen, mens Debio har bidratt med 350.000 kroner, opplyser Bruce på spørsmål fra Økologisk24.

Powered by Labrador CMS