Positiv utvikling i 2024
Nordmenn spiser mer frukt og grønt, men fortsatt langt fra nok
Nordmenn er blitt flinkere til å spise frukt og grønt, men er fortsatt blant sunn-mat-sinkene i Europa. Opplysningskontoret for frukt og grønt setter sin lit til at Grøntløftet gjør alvor av navnet sitt.
Undersøkelsen «5 a Day Europe», som gjennomføres på oppdrag fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG), viser for inneværende år en positiv utvikling i nordmenns frukt- og grøntinntak.
Likevel er vi et godt stykke bak mange andre land i Europa, særlig sammenlignet med britene, som spiser aller mest, skriver OFG i en pressemelding.
Ett av funnene er at nordmenn og finner spiser mer frukt og grønt enn tidligere, mens det er svenskene og danskene som spiser minst i Norden.
I Norge har frukt- og grøntinntaket økt fra 2,9 porsjoner i fjor til 3,3 porsjoner i år. Andelen som når anbefalingen om minst 5 porsjoner daglig, har gått fra 18,6 til 24,5 prosent, altså en økning på nesten 6 prosentpoeng.
I Finland sees også en positiv trend. Der er snittet helt likt, og det er også flere som når anbefalingen enn tidligere. Utviklingen i Sverige og Danmark, derimot, er negativ. Der spises i snitt kun 2,7 porsjoner hver dag.
Bør lære av britene
Britene oppgir å spise mye mer frukt og grønt helt siden undersøkelsen «5 a day Europe» ble gjennomført første gang i 2017. Britene topper listen med et gjennomsnittlig daglig inntak på 4 porsjoner, etterfulgt av Frankrike og Spania med 3,7 porsjoner.
Silje Thoresen Tandberg er leder for merkevarebygging i OFG og forteller at det er blitt gjort en betydelig innsats i Storbritannia de siste årene for å øke tilgjengeligheten av britisk produserte frukt og grønnsaker, samt å utvide sortimentet av oppkuttet frukt og grønt i de store kjedene.
De har også samarbeidet på tvers av verdikjeden, samtidig som helsemyndighetene har vært involvert.
Det er helt avgjørende med en felles innsats i hele verdikjeden for å få enda flere til å nå anbefalingene fra Helsedirektoratet
Blant annet har de gjennomført kampanjen «Eat them to defeat them», et svært vellykket tiltak rettet mot barnefamilier – med gratis reklameplassering i de store tv- kanalene ITV og Channel4, noe som har gitt stor oppmerksomhet.
– Vi har mye å lære av Storbritannia og deres målrettede arbeid for å styrke folkehelsen, påpeker Tandberg og viser til Det store Grøntløftet i Norge som en del av løsningen.
Grøntløftet skal løfte
– Det er helt avgjørende med en felles innsats i hele verdikjeden for å få enda flere til å nå anbefalingene fra Helsedirektoratet om å spise minst 5, og helst 8 porsjoner frukt og grønt, understreker Silje Thoresen Tandberg.
Dette er Opplysningskontoret for frukt og grønt i full gang med, gjennom satsningen på Grøntløftet, heter det videre i pressemeldingen.
Flere store dagligvareaktører har allerede etter kort tid kunnet vise til vellykkede kampanjer i etter at de nye nasjonale kostrådene ble lansert, og etter at de selv hadde forpliktet seg til Grøntløftet, sier lederen for merkevarebygging.
Nylige artikler
Se hvem som kom til den nasjonale finalen
4 av 10 forbrukere vil vite mer om økologisk mat
Vil påta seg rollen som vaktbikkje
Uvant situasjon: Sliter med underskudd på økologisk melk
– Nå blir det spennende å se hva vi kan få til. Det er nå det skal bevises
Mest leste artikler
Forplikter seg til å fremme norsk økologisk mat
Gjett hva som gjør at forbrukere oppfatter mat som bærekraftig
Når kommuneøkonomien går utover barns tilbud
Bli kjent med Matvalgets nye leder
Flere nordmenn sier at de ønsker å kjøpe (mer) økologisk mat