Nå bugner det av norske jordbær i butikkene.
Det er en del forbrukere som lar seg friste til å flytte på jordbærene før de kjøper kurven.

Leter etter løsninger

Vil finte ut «jordbær-jukserne»

Dagligvarebransjen reagerer på at folk flytter på jordbær for å fylle opp kurven de kjøper. Og leter etter løsninger for å få bukt med problemet.

Publisert Sist oppdatert

– Det er et kjent problem at noen forbrukere flytter bær mellom ulike kurver. Derfor blir det jobbet med å finne løsninger på dette, opplyser kommunikasjonsrådgiver Joakim Ingebrigtsen i Bama til Nynorsk pressekontor.

Et tiltak som er gjennomført så langt, er å få hank på kurvene.

– Dette har hatt en positiv effekt og skaper en barriere som gjør at det ikke er like lett å vippe jordbær over fra én kurv til en annen, sier han.

Kurver som i utgangspunktet inneholder rundt 400 gram jordbær, kan fort veie både 500 og 600 gram dersom folk flytter på bær.

Ingebrigtsen forteller at Norge har lang tradisjon for å selge bær per kurv, framfor kilopris.

– Det er slik vi kjøper inn bærene fra produsentene, og i tillegg er det noe forbrukerne er vant til og forventer når de skal kjøpe jordbær, sier han.

Powered by Labrador CMS