Leter etter løsninger
Vil finte ut «jordbær-jukserne»
Dagligvarebransjen reagerer på at folk flytter på jordbær for å fylle opp kurven de kjøper. Og leter etter løsninger for å få bukt med problemet.
– Det er et kjent problem at noen forbrukere flytter bær mellom ulike kurver. Derfor blir det jobbet med å finne løsninger på dette, opplyser kommunikasjonsrådgiver Joakim Ingebrigtsen i Bama til Nynorsk pressekontor.
Et tiltak som er gjennomført så langt, er å få hank på kurvene.
– Dette har hatt en positiv effekt og skaper en barriere som gjør at det ikke er like lett å vippe jordbær over fra én kurv til en annen, sier han.
Kurver som i utgangspunktet inneholder rundt 400 gram jordbær, kan fort veie både 500 og 600 gram dersom folk flytter på bær.
Ingebrigtsen forteller at Norge har lang tradisjon for å selge bær per kurv, framfor kilopris.
– Det er slik vi kjøper inn bærene fra produsentene, og i tillegg er det noe forbrukerne er vant til og forventer når de skal kjøpe jordbær, sier han.
Nylige artikler
Se hvem som kom til den nasjonale finalen
4 av 10 forbrukere vil vite mer om økologisk mat
Vil påta seg rollen som vaktbikkje
Uvant situasjon: Sliter med underskudd på økologisk melk
– Nå blir det spennende å se hva vi kan få til. Det er nå det skal bevises
Mest leste artikler
Forplikter seg til å fremme norsk økologisk mat
Gjett hva som gjør at forbrukere oppfatter mat som bærekraftig
Når kommuneøkonomien går utover barns tilbud
Bli kjent med Matvalgets nye leder
Flere nordmenn sier at de ønsker å kjøpe (mer) økologisk mat