Bekymret for tilgang på øko-melk
Coop setter omsetningsrekord for økologiske matvarer
Coop-butikkene har aldri hatt høyere omsetning av økologiske varer enn nå. Det er særlig meieriprodukter og melkesalget i Extra som driver veksten.
Så langt i år har salget av økologiske produkter i Coops butikker økt med godt over 5 prosent (i volum).
– Dette er gledelig og viser at kundene vil ha økologiske produkter, selv i en situasjon med relativt sterk prisvekst, kommenterer Knut Lutnæs, seniorrådgiver kommunikasjon og samfunnskontakt i Coop Norge.
Veksten har vært sterk gjennom hele året – men særlig høy etter sommeren.
Coop Norge og Rørosmeieriet har i 15 år hatt et tett og godt samarbeid om Änglamark melk og øvrige økologiske meieriprodukter.
– Søtmelk er den største meierikategorien, og med Extras veldig gode pris på Änglamark melk som et veldig populært tiltak, ser vi en volumvekst på søtmelk på nærmere 16 prosent totalt, opplyser Lutnæs.
I tillegg til veksten på søtmelk registrerer Coop tilsvarende utvikling på omsetningen av syrnet melk, yoghurt, smør, rømme og fløte. Samlet har dette så langt i år gitt en vekst på over 17 prosent.
– Det er imponerende, særlig i en situasjon med mangel på økologisk råstoff i deler av året, slår Knut Lutnæs fast.
Samtidig registrerer samvirke-konsernet at også store kategorier som barnemat, egg, mel, gryn og en del grønnsaker har opplevd stor økning.
Bekymret for tilgang til øko-melk
Coop støtter myndighetenes nasjonale strategi for økologisk landbruk.
I går undertegnet Knut Lutnæs på vegne av Coop Norge intensjonsavtalen for å fremme økologisk mat og jordbruk i Landbruks- og matdepartementet. Han lover at Coop skal fortsette arbeidet med å utvikle det økologiske markedet.
Det er et stort paradoks at vi på den ene siden har høye mål for økologisk produksjon og forbruk, og på den andre siden ikke klarer å dekke etterspørselen etter økologisk melk
Det skal blant annet skje gjennom Änglamark som er Norges største øko-merkevare.
Men ikke alt er fryd og gammen.
– På kort og mellomlang sikt er vi bekymret for tilgangen til økologisk melk, noe som begrenser mulighetene for videre utvikling av vårt langvarige og veldig gode samarbeid med Rørosmeieriet, understreker Lutnæs.
– Det er et stort paradoks at vi på den ene siden har høye mål for økologisk produksjon og forbruk, og på den andre siden ikke klarer å dekke etterspørselen etter økologisk melk, som er bærebjelken i økolandbruket, poengterer Coops myndighetskontakt.
– Vi håper derfor myndighetene gjennomfører tiltak slik at underskuddet bli forbigående, sier Lutnæs.
Nylige artikler
Matredderne er mest keen på Menys varmmat
Få rester av plantevernmidler over tillatt grenseverdi funnet i norskprodusert mat
Økologiske Villbrygg AS skal forske på råvarebehandling av ville norske vekster
Se hvem som kom til den nasjonale finalen
4 av 10 forbrukere vil vite mer om økologisk mat
Mest leste artikler
Forplikter seg til å fremme norsk økologisk mat
Gjett hva som gjør at forbrukere oppfatter mat som bærekraftig
Coop setter omsetningsrekord for økologiske matvarer
Når kommuneøkonomien går utover barns tilbud
Vil påta seg rollen som vaktbikkje