Norturas anlegg på Rudshøgda i Ringsaker kommune, mellom Brumunddal og Moelv.

Tertialtall

Bondens selskap på bedringens vei

Nortura er i en bra utvikling, viser tall fra perioden mai til slutten av august i år. For bondens selskap har greid å øke omsetningen, effektivisere driften og styrke resultatet. 

Publisert Sist oppdatert

Nortura er organisert som et samvirke, eies av rundt 15.500 norske bønder og er én av landets største matprodusenter. Deres mest kjente merkevarer er Gilde og Prior.

Nortura leverer et sterkt resultat for andre tertial, altså perioden mai til utgangen av august – med tydelig fremgang både operasjonelt og finansielt, skriver konsernet i en pressemelding. 

Det løftet resultat før avskrivninger og skatt (EBITDA) med 161 millioner til 462 millioner kroner.

Konsernsjef Anne Marit Panengstuen.

Inntektene økte med 698 millioner kroner fra i fjor og endte på i overkant av 10,7 milliarder kroner. Resultat før skatt viser et overskudd på 192 millioner kroner.

Resultatet er det beste underliggende resultatet per august siden Nortura ble etablert, skriver samvirkekonsernet videre. 

Forbedringen er resultat av ny konsernstrategi og målrettet arbeid med effektivisering, kostnadsdisiplin og tiltak i verdikjeden, poengterer ledelsen i Nortura.

– Vi ser en tydelig forbedring i resultatene og en styrket finansiell stilling. Effektiviseringstiltakene vi har gjennomført, spesielt på anlegget i Tønsberg, gir nå merkbare gevinster, framhever konsernsjef Anne Marit Panengstuen.

Vi er ikke i mål, men tertialresultatene viser at vi er på rett vei

Anne Marit Panengstuen, konsernsjef Nortura

Effektivisering og strategiske grep

Nortura har gjennomført omfattende forbedringsprogrammer. Personalkostnadene er redusert tross lønnsvekst, og konsernet har lykkes med å hente ut gevinster fra digitalisering og strukturtilpasninger, skriver matprodusenten videre.

– Vi har vært tydelige på at Nortura skal være mer effektiv, mer kundeorientert og mer lønnsom. Vi er ikke i mål, men tertialresultatene viser at vi er på rett vei, understreker Panengstuen.

Siden 1. april har selskapet vært organisert med tre kommersielle divisjoner, hver med ansvar for hele og uavbrutte verdikjeder. Omorganiseringen gir bedre styring, raskere respons og mer målbare resultater.

Årets andre tertial har vært preget av bedre markedsbalanse og god etterspørsel etter kjøtt og egg. Et mer balansert marked på svin og storfe gir færre overskuddsutfordringer og redusert gjeldsnivå, forklarer Nortura i pressemeldingen.

– De siste årene har vi hatt utfordringer knyttet til overskudd i markedet for rødt kjøtt. Denne situasjonen har forbedret seg betydelig, framhever Panengstuen og opplyser at reguleringslagrene på svin og storfe nå er tømt. 

– Det er bra både for bondens økonomi og for Nortura, påpeker hun.

De siste årene har vi hatt utfordringer knyttet til overskudd i markedet for rødt kjøtt. Denne situasjonen har forbedret seg betydelig

Anne Marit Panengstuen

Eggsalget påvirkes fortsatt av råvaremangel. Til tross for dette har Prior styrket sin markedsandel. Tilgangen på egg forventes å bedres utover høsten, heter det videre i pressemeldingen.

Nortura opplever stor vekst i restaurant- og storkjøkkenmarkedet, både på rødt og hvitt kjøtt. Volumet i storkjøkken økte med 5,5 prosent, målt mot fjoråret. 

Omsetningsvolumet i dagligvare derimot falt med 3 prosent, målt mot samme periode i fjor.

Datterselskapenes omsetning endte på nesten 3,85 milliarder kroner i andre tertial, en vekst på 476 millioner. Noridane har vært den viktigste bidragsyteren til denne økningen, opplyser samvirkekonsernet.

Powered by Labrador CMS