
Coop lanserer nye produkter av økologisk og saktevoksende kylling
Coop har hatt økologisk og saktevoksende kylling i sortimentet i mange år. Nå satses det ytterligere under Coop-merket. Produktene som lanseres i februar, kommer fra Ytterøykylling i Trøndelag.
Produktene som snart er å finne i dagligvarekjedens butikker, kommer fra Ytterøykylling som tilbyr norskprodusert kylling fra lokale gårder i Innherred, Trøndelag.
Les mer om dyrevelferd her
-
Fikk alvorlige konsekvenser for dyrenes helse
-
Stadig nye dyresykdommer øker presset på norsk dyrevelferd
-
Norge fortsatt ikke god nok på velferden til slaktekyllinger
-
Overskudd for Rema-eide Norsk Kylling
-
Ø-merket – en garanti for god dyrevelferd
-
Hele 2.800 griser måtte bøte med livet
-
Nesten halvparten av de mest alvorlige dyrevelferdssakene blir liggende
-
Kunstner ville sultefôre grisunger i utstilling
-
Færre husdyr omkom i branner i fjor
-
Krever mer penger til Mattilsynet etter ESAs kritikk av norsk dyrevelferd
– I første omgang kommer tre populære produkter; Kyllingfilet naturell, kyllingfilet skivet og lårfilet. Produktene vil finnes i alle Coop-butikker over hele landet, opplyser Ulrika Thommessen, sortimentssjef for egg og hvitt kjøtt i Coop Norge.
Også Coops hovedleverandør, Den Stolte Hane i Nærbø på Jæren, er i gang med innfasing av saktevoksende kyllinger.
Det dokumenteres veldig gode resultater på dyrevelferd for både de konvensjonelle og saktevoksende kyllingene. I løpet av 2025 og framover vil derfor en stadig større andel av kyllingproduktene i Coop komme fra saktevoksende kyllinger, forsikrer Ulrika Thommessen om i en pressemelding.
– Vi er veldig tilfredse med samarbeidet med leverandørene og imponert over produsentenes omstillingsvilje og -evne. Vi ser fram til å tilby saktevoksende kylling til flere av kundene våre, understreker Thommessen.
Dyrevelferd er viktig for Coop
Dyrevelferden i norsk slaktekyllingproduksjon er god og blir stadig bedre, mener Coop. Det viktigste er det daglige arbeidet hos dyktige bønder som alle inngår i programmet for dyrevelferd for kylling, forskning og det unike samarbeidet i norsk fjørfenæring, heter det videre i pressemeldingen.
Norges nest største dagligvareaktør fremhever at den jobber tett sammen med sine leverandører for å sikre best mulig dyrevelferd for alle slaktekyllinger. Matkonsernet vil bidra til innfasing av saktevoksende kylling på en måte som ivaretar dyrevelferden, produsentene og dekker kundenes behov.