Coop lanserer nye produkter av økologisk og saktevoksende kylling
Coop har hatt økologisk og saktevoksende kylling i sortimentet i mange år. Nå satses det ytterligere under Coop-merket. Produktene som lanseres i februar, kommer fra Ytterøykylling i Trøndelag.
Produktene som snart er å finne i dagligvarekjedens butikker, kommer fra Ytterøykylling som tilbyr norskprodusert kylling fra lokale gårder i Innherred, Trøndelag.
Les mer om dyrevelferd her
-
4 av 10 forbrukere vil vite mer om økologisk mat
-
Varsler strengere bøter for å få bukt med høy dødelighet av oppdrettslaks
-
– Vi er så mange, også undertegnede, som har holdt kjeft altfor lenge
-
Egenberedskapen i norsk landbruk holder ikke mål
-
Solid millionpakke til forskning på dyrevelferd og bærekraftig fôr
-
Vant pris for sitt arbeid med økologisk drift og dyrevelferd
-
Modig talsmann for fiskens velferd
-
Uenige om ny avtale om veterinærtjenester
-
Sandtrøen vil ha slutt på burdrift for fjærkre
-
Fikk alvorlige konsekvenser for dyrenes helse
– I første omgang kommer tre populære produkter; Kyllingfilet naturell, kyllingfilet skivet og lårfilet. Produktene vil finnes i alle Coop-butikker over hele landet, opplyser Ulrika Thommessen, sortimentssjef for egg og hvitt kjøtt i Coop Norge.
Også Coops hovedleverandør, Den Stolte Hane i Nærbø på Jæren, er i gang med innfasing av saktevoksende kyllinger.
Det dokumenteres veldig gode resultater på dyrevelferd for både de konvensjonelle og saktevoksende kyllingene. I løpet av 2025 og framover vil derfor en stadig større andel av kyllingproduktene i Coop komme fra saktevoksende kyllinger, forsikrer Ulrika Thommessen om i en pressemelding.
– Vi er veldig tilfredse med samarbeidet med leverandørene og imponert over produsentenes omstillingsvilje og -evne. Vi ser fram til å tilby saktevoksende kylling til flere av kundene våre, understreker Thommessen.
Dyrevelferd er viktig for Coop
Dyrevelferden i norsk slaktekyllingproduksjon er god og blir stadig bedre, mener Coop. Det viktigste er det daglige arbeidet hos dyktige bønder som alle inngår i programmet for dyrevelferd for kylling, forskning og det unike samarbeidet i norsk fjørfenæring, heter det videre i pressemeldingen.
Norges nest største dagligvareaktør fremhever at den jobber tett sammen med sine leverandører for å sikre best mulig dyrevelferd for alle slaktekyllinger. Matkonsernet vil bidra til innfasing av saktevoksende kylling på en måte som ivaretar dyrevelferden, produsentene og dekker kundenes behov.
Nylige artikler
Se hvem som kom til den nasjonale finalen
4 av 10 forbrukere vil vite mer om økologisk mat
Vil påta seg rollen som vaktbikkje
Uvant situasjon: Sliter med underskudd på økologisk melk
– Nå blir det spennende å se hva vi kan få til. Det er nå det skal bevises
Mest leste artikler
Forplikter seg til å fremme norsk økologisk mat
Gjett hva som gjør at forbrukere oppfatter mat som bærekraftig
Når kommuneøkonomien går utover barns tilbud
Bli kjent med Matvalgets nye leder
Flere nordmenn sier at de ønsker å kjøpe (mer) økologisk mat