Debio-undersøkelse
4 av 10 forbrukere vil vite mer
om økologisk mat
41 prosent av norske forbrukere ønsker å lære mer om økologisk mat og måten den blir laget på her til lands.
Debio Markeds landsrepresentative forbrukerundersøkelse, foretatt av Kantar i månedsskiftet september/oktober i år, viser at norsk økologisk mat og drikke først og fremst forbindes med to ting:
- miljøvennlig matproduksjon (45 prosent av de spurte svarte det)
- at den produseres uten bruk av kjemisk-syntetiske sprøytemidler (hele 76 prosent trakk fram det).
Det kom også fram at hele 9 av 10 forbrukere vet hva det norske miljømerket for mat, Ø-merket, står for. Flest i aldersgruppen 30 og 45 år kjenner til Debios godkjenningsmerke «Ø for øko».
– Ø-merket er et vesentlig verktøy for markedsaktørene som ønsker å tiltrekke seg forbrukere med preferanser for økologi, reklamerer Idun Bjerkvik Leinaas, kommunikasjons- og markedsleder i Debio Marked.
Flere oppgir helse
og råvarefokus som årsaker til å velge økologisk
Metodene som brukes i det økologiske landbruket, er mer varsomme mot kropp og klode. Det er derfor oppløftende at så mange kjenner til dette aspektet av driftsformen, synes hun.
For få vet om økologisk dyrevelferd
– Men når kun 1 av 3 forbinder bedre dyrevelferd eller styrket jordhelse med økologi, er informasjonsbehovet fortsatt stort, påpeker Bjerkvik Leinaas.
I økologisk husdyrhold stilles det blant annet krav om at dyr skal ha større arealer innendørs og tilgang til utearealer og økologisk dyrket fôr.
Allsidig drift med bruk av naturlige fornybare ressurser som bidrar til at jordas fruktbarhet opprettholdes i et evighetsperspektiv, er sentralt i økologisk produksjon, minner Debios kommunikasjonsleder om.
– I disse juletider vet vi at forbruket av for eksempel svin øker mye. At de økologiske grisene får komme ut, rote i jorda eller snøen, og ta del i årstidene og naturen, er kanskje ikke godt nok kjent, påpeker hun.
– Det koster mer å holde dyr på denne måten. Så prisen på produktene blir høyere enn de ikke-økologiske alternativene. Med økt kunnskap og tilgjengelighet ser vi et stort potensial for økt økokonsum også ved juletider, understreker Leinaas.
I forbrukerundersøkelsen kommer det også fram at forbrukere under 30 år i større grad sier at merkeordninger er avgjørende for hva de kjøper av mat.
At unge markerer seg som mer interessert i økologisk mat og drikke, finner også gjenklang i at de i større grad enn andre ønsker å handle lokalt og direkte, med større avkastning for bonden.
De søker seg mye oftere til grønnsaksbutikker og andre som spesialiserer seg på økologiske produkter, både i fysisk butikk og på nett.
– Pris oppgis av alle aldersgrupper å være den største barrieren for å handle mer økologisk. Mange forbrukere, spesielt unge, ønsker å prioritere miljø, dyrevelferd og andre fordeler, knyttet til økologisk mat, i sine framtidige innkjøp, kommenterer Leinaas videre.
Et annet aspekt som kommer fram i undersøkelsen, er koblingen mellom helse og økologisk mat. Mens Ø-logoen er et merke for miljø- og dyrevelferd, er interessen for et råvarebasert og et økologisk kosthold sammenfallende.
– Flere oppgir helse og råvarefokus som årsaker til å velge økologisk, og sunn mat av god kvalitet er viktigere enn pris for dem som forfekter et råvarebasert kosthold. De kjøper også økologisk mat i betraktelig høyere grad, påpeker kommunikasjons- og markedslederen i Debio Marked.
Når kun 1 av 3 forbinder bedre dyrevelferd eller styrket jordhelse
med økologi, er informasjonsbehovet fortsatt stort
Rollen som foregangslandbruk er noe av grunnen til man både i Norges naboland og EU har vedtatt nasjonale måltall for økologisk produksjon.
Våren 2025 vedtok Stortinget et mål om 10 prosent økologisk areal innen 2032, og regjeringen lanserte en nye økologistrategi med tiltak for å nå dette målet.
Blant tiltakene var en intensjonsavtale blant aktører i landbrukssektoren som er del av Nasjonal ressursgruppe for økologisk jordbruk.
Også Debio Marked har levert inn sine intensjoner.
– Vi har signert på at vi blant annet skal delta aktivt i og initiere samarbeid som styrker engasjementet for norsk økologisk mat.
I år har Debio Marked etablert en samarbeidsarena for markedsaktører som satser på økologiske produkter.
– Og vi ser av intensjonsavtalene at definerte forpliktelser er en nøkkelfaktor for å nå felles mål, sier Leinaas.
Med økt innsikt i hva norske forbrukere driver og hindrer kjøp av økologiske varer, ligger det godt til rette for å styrke dette markedet, men hun.
Men det krever samhandling på tvers og god koordinering, poengterer hun.
Debio Marked skal bruke den ferske innsikten som den nå har fått gjennom de to undersøkelsene.
– Vi vil legge til rette for aktiv bruk av Ø-merket, for å bli mer synlig og samtidig drive målrettet opplysningsarbeid for å hjelpe forbrukere som vil ta gode matvalg, opplyser Idun Leinaas.
Flere kampanjer er under utvikling. Målet er å gjøre det enkelt å velge økologisk – uavhengig av om man er produsent eller forbruker.
– Vi gleder oss til å ta fatt på dette i 2026, sammen med bransjen, sier hun.
Nylige artikler
4 av 10 forbrukere vil vite mer om økologisk mat
Vil påta seg rollen som vaktbikkje
Uvant situasjon: Sliter med underskudd på økologisk melk
– Nå blir det spennende å se hva vi kan få til. Det er nå det skal bevises
Coop setter omsetningsrekord for økologiske matvarer
Mest leste artikler
Forplikter seg til å fremme norsk økologisk mat
Gjett hva som gjør at forbrukere oppfatter mat som bærekraftig
Når kommuneøkonomien går utover barns tilbud
«Erkenorske» grønnsaker inneholder lave nivåer av uønskede stoffer
Flere nordmenn sier at de ønsker å kjøpe (mer) økologisk mat