Rørosmeieriet har de siste 15 årene hatt et samarbeid med Coop Norge som innebærer at de selger flere av produktene i co-branding med Änglamark-merket i Coop-butikker.
Rørosmeieriet har de siste 15 årene hatt et samarbeid med Coop Norge som innebærer at de selger flere av produktene i co-branding med Änglamark-merket i Coop-butikker.

Bekymret for tilgang på øko-melk

Coop setter omsetningsrekord for økologiske matvarer

Coop-butikkene har aldri hatt høyere omsetning av økologiske varer enn nå. Det er særlig meieriprodukter og melkesalget i Extra som driver veksten.

Publisert Sist oppdatert

Så langt i år har salget av økologiske produkter i Coops butikker økt med godt over 5 prosent (i volum). 

– Dette er gledelig og viser at kundene vil ha økologiske produkter, selv i en situasjon med relativt sterk prisvekst, kommenterer Knut Lutnæs, seniorrådgiver kommunikasjon og samfunnskontakt i Coop Norge.

Veksten har vært sterk gjennom hele året – men særlig høy etter sommeren. 

Coop Norge og Rørosmeieriet har i 15 år hatt et tett og godt samarbeid om Änglamark melk og øvrige økologiske meieriprodukter.

– Søtmelk er den største meierikategorien, og med Extras veldig gode pris på Änglamark melk som et veldig populært tiltak, ser vi en volumvekst på søtmelk på nærmere 16 prosent totalt, opplyser Lutnæs.

Knut Lutnæs er senior kommunikasjonsrådgiver og myndighetskontakt i Coop Norge.
Knut Lutnæs, senior kommunikasjonsrådgiver og myndighetskontakt i Coop Norge, gleder seg over at øko-salget begynner å ta av hos Coop.

I tillegg til veksten på søtmelk registrerer Coop tilsvarende utvikling på omsetningen av syrnet melk, yoghurt, smør, rømme og fløte. Samlet har dette så langt i år har gitt en vekst på over 17 prosent. 

– Det er imponerende, særlig i en situasjon med mangel på økologisk råstoff i deler av året, slår Knut Lutnæs fast.

Samtidig registrerer samvirke-konsernet at også store kategorier som barnemat, egg, mel og gryn og en del grønnsaker har stor økning.

Bekymret for tilgang til øko-melk

Coop støtter myndighetenes nasjonale strategi for økologisk landbruk. 

I går undertegnet Knut Lutnæs på vegne av Coop Norge intensjonsavtalen for å fremme økologisk mat og jordbruk i Landbruks- og matdepartementet. Han lover skal ta Coop skal fortsette arbeidet med å utvikle det økologiske markedet. 

Det er et stort paradoks at vi på den ene siden har høye mål for økologisk produksjon og forbruk, og på den andre siden ikke klarer å dekke etterspørselen etter økologisk melk

Knut Lutnæs, myndighetskontakt i Coop Norge

Det skal blant annet skje gjennom Änglamark som er Norges største øko-merkevare.

Men ikke alt er fryd og gammen.

– På kort og mellomlang sikt er vi bekymret for tilgangen til økologisk melk, noe som begrenser mulighetene for videre utvikling av vårt langvarige og veldig gode samarbeid med Rørosmeieriet, understreker Lutnæs. 

– Det er et stort paradoks at vi på den ene siden har høye mål for økologisk produksjon og forbruk, og på den andre siden ikke klarer å dekke etterspørselen etter økologisk melk, som er bærebjelken i økolandbruket, poengterer Coops myndighetskontakt, poengterer han. 

– Vi håper derfor myndighetene gjennomfører tiltak slik at underskuddet bli forbigående, sier Lutnæs.

Powered by Labrador CMS