Svenske Cheffelo
Norge et «brennhett» marked for matkasser – men få økologiske varer
De to norske merkevarene Adams Matkasse og Godtlevert, eid av svenske Cheffelo, sto for brorparten av konsernets sterke vekst i tredje kvartal i år. Øko er knapt å finne i kassene.
Matkassekonsernet Cheffelo kan definitivt vise til kruttsterk vekst i tredje kvartal, der den norske virksomheten stod for mesteparten av omsetningsøkningen.
Cheffelo er en skandinavisk leverandør av matkasser og matteknologi. Den står bak merkevarene Godtlevert og Adams Matkasse i Norge, Linas i Sverige og RetNemt i Danmark.
De to norske merkevarene hadde en samlet omsetning på 136,2 millioner svenske kroner i nevnte kvartal. Det tilsvarer over halvparten av det svenske matkassekonsernets totale omsetning fra juli til utgangen av september.
Den var på 266,4 millioner svenske kroner, en økning på hele 23,3 prosent, sammenlignet med tredje kvartal i 2024.
Kjempevekst i Norge
– Markedet for matkasser er brennhett i Norge. Vi har
mer enn doblet antall nye kunder, og fortsetter å utnytte momentumet til å
rekruttere både flere nye og aktivere eksisterende kunder over hele landet, understreket Walker Kinman, administrerende direktør i
Cheffelo, da selskapet presenterte resultatene tallene i dag.
Norske Adams Matkasse og Godtlevert økte inntektene i kvartalet med respektable 39 prosent, målt i norske kroner. Så langt i år er omsetningsveksten i Norge på 20 prosent, opplyser svenskeide Cheffelo.
Antall nye kunder, rekruttert i løpet av juli, august og september, økte med 124 prosent, sammenlignet med samme periode året før.
- LES OGSÅ: Svært lite økologisk i norske matkasser
Matkassekonsernets totale kvartalsinntekter endte på 266,4 millioner svenske kroner – opp 23,3 prosent sammenlignet med samme kvartal i 2024. Det er den sterkeste kvartalsveksten siden børsnoteringen på Stockholm-børsen i mars 2021, skriver Cheffelo i en pressemelding.
I løpet av årets ni første måneder økte konsernets inntekter med 135 prosent, til 864,4 millioner svenske kroner.
Veksten av nye kunder var enda høyere enn under periodene
med ekstra høy etterspørsel under koronapandemien
– Veksten i kvartalet skyldes i hovedsak en ekstremt sterk vekst av nye kunder på 64 prosent og høyere ordrefrekvens. Veksten av nye kunder var enda høyere enn under periodene med ekstra høy etterspørsel under koronapandemien, forklarer Kinman.
Matkassekonsernets driftsresultat (EBIT) for tredje kvartal i år endte på minus 5,3 millioner svenske kroner, opp fra minus 17,2 millioner året før, mens driftsresultatet før avskrivninger og nedskrivninger (EBITDA) for første gang siden pandemiåret 2020 ga svarte tall, nemlig 5,6 millioner svenske kroner, framhever Cheffelo.
Driftsresultatet for årets tre første kvartaler endte på 36,7 millioner svenske kroner, opp fra 12,3 millioner svenske kroner i samme periode året før.
– Vi er fornøyde med utviklingen. Det har vært god fart inn i fjerde kvartal og forventer solide resultater også her, til tross for at vi i år har én leveringsuke mindre enn i fjor, poengterer Cheffelo-topp Walker Kinman.
Den lave andelen økologiske matvarer skyldes først og fremst pris, men også holdbarhet
Så var det økologisk, da. Hvis matkassemarkedet i Norge betegnes som brennhet, så kan den økologiske delen ikke en gang kalles lunken. Eller markedet, for den saks skyld.
– Per nå brukes det lite økologiske varer i våre matkasser, opplyser Cheffelos kommunikasjonsdirektør Peter Bodor på spørsmål fra Økologisk24.
– Den lave andelen økologiske matvarer skyldes først og fremst pris, men også holdbarhet, forklarer Bodor og legger til at Cheffelo «ønsker å tilby matkasser som kan hjelpe mange familier med å forenkle hverdagen og lage gode, næringsrike middager uten stress».