Matvarepriser
Store prisforskjeller på frukt og grønt
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viste at prisene på matvarer steg med 2,1 prosent fra mai til juni. Særlig prisene på poteter steg kraftig med 12,6 prosent, noe som gjør at potetprisen lå hele 28,7 prosent over prisen på samme tidspunkt i fjor.
Stikkprøver som NRK og Nettavisen har tatt, viser at prisene også er høye på annen frukt og grønt, og at det er vesentlige forskjeller på prisene hos de store kjedene og lokale forhandlere.
Relaterte artikler
-
Kunstig lys gjør susen for tomatproduksjonen i Norge
-
Kun 7 prosent av elevene i grunnskolen abonnerer på «Skolefrukt»
-
– Forskjeller i barns mulighet til sunt kosthold er et varsko
-
Økologisk vokser videre hos Oda
-
Frukt og grønt står for en fjerdedel av matsvinnet i husholdningene
-
Trekker tilbake pestoen fordi den kan inneholde glass
Rikskringkasteren hentet inn kiloprisen på ulike frukt og grønnsaker hos to asiatiske butikker i Kristiansand og sammenlignet med prisene hos nettbutikken Oda. På deres handleliste var varene i snitt 38 prosent billigere i de asiatiske butikkene.
På enkelte varer, som sitron, squash og purre, var prisen nesten dobbelt så høy hos Oda som på de asiatiske butikkene.
Dyre tomater
Nettavisen har på sin side sett på cherrytomater, der det er vesentlige forskjeller på prisene hos Rema 1000 og Kiwi sammenlignet med grønnsakbutikkene på Grønland i Oslo.
Rema 1000 selger cherrytomater fra Belgia for 185 kroner kiloen, men også norskproduserte til 91,6 kroner per kilo. Også Kiwi har «billigtomater» fra First Price til 91,6 kroner kiloen.
Stikkprøven hos tre lokale grønnsakbutikker på Grønland viser at kiloprisen her er 69,90 kroner per kilo, for det som ifølge Nettavisen er tomater som tilsvarer de dyreste hos Rema.
Avisen har også kikket på EUs prisdatabase. Den viser at prisen ut fra belgiske pakkerier for tiden ligger på 0,71 euro – eller 8,40 kroner. På toppen av dette kommer toll når varene importeres til Norge. Den er på 12,21 kroner kiloen mellom 1. juni og 10. juli.
Rema 1000: – Tar ikke høyde for kvalitetsforskjeller
Rema 1000 sier de ikke kjenner seg igjen i innkjøpsprisene Nettavisen viser til. De vil dog ikke opplyse hva de kjøper tomatene sine for, og bruker argumentet konkurransesensitiv informasjon som begrunnelse for det.
– Grafen det blir vist til, tar ikke høyde for kvalitetsforskjeller eller kostnader som påbeløper i etterkant av produksjon, som blant annet håndtering, transport og toll. Vi kjenner oss derfor ikke igjen i innkjøpsprisene som det blir vist til her, sier Line Aarnes, kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000.
I tillegg til kvalitet viser hun også til at Rema 1000s tomater skal være fullt sporbare og produsert på ansvarlig måte.
Matcher prisene til lavpriskjedene
Oda svarer NRK at de matcher prisene til de andre lavpriskjedene, ikke enkelte, mindre fruktbutikker.
– Forskjellen på å handle hos Oda og i fruktbutikkene er holdbarhet og kvalitet. Selv om Oda er en matbutikk på nett, har vi faktisk den korteste veien fra jord til bord i Norge, fordi vi ikke har fysiske butikker. Gulrøttene kommer rett fra bonden til lageret vårt og sendes rett videre til kundene igjen, sier kommunikasjonsrådgiver Liselotte Lunde til NRK.
Nylige artikler
Se hvem som kom til den nasjonale finalen
4 av 10 forbrukere vil vite mer om økologisk mat
Vil påta seg rollen som vaktbikkje
Uvant situasjon: Sliter med underskudd på økologisk melk
– Nå blir det spennende å se hva vi kan få til. Det er nå det skal bevises
Mest leste artikler
Forplikter seg til å fremme norsk økologisk mat
Gjett hva som gjør at forbrukere oppfatter mat som bærekraftig
Når kommuneøkonomien går utover barns tilbud
Bli kjent med Matvalgets nye leder
Flere nordmenn sier at de ønsker å kjøpe (mer) økologisk mat