For at Bondens marked fortsatt skal kunne drive utviklingsarbeid for lokalmatprodusenter over hele landet, er det nødvendig å styrke organisasjonens driftsøkonomi, understreker jordbrukets forhandlingsutvalg.
For at Bondens marked Norge fortsatt skal kunne drive utviklingsarbeid for lokalmatprodusenter over hele landet, er det nødvendig å styrke organisasjonens driftsøkonomi, mener jordbrukets forhandlingsutvalg.

Jordbruksoppgjøret 2025

Vil styrke driftsøkonomien med én million

Jordbrukets forhandlingsutvalg foreslår å øke bevilgningen til Bondens marked Norge til 3 millioner kroner i 2026.

Publisert Sist oppdatert

Bondens marked Norge bør være rimelig godt kjent over hele kongeriket. I alle fall for dem som er glad i norsk lokalmat. 

Et godt utprøvd konsept og en lavterskel salgskanal for nye lokalmatprodusenter, mener Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag som stiller forhandlingsutvalget under det pågående jordbruksoppgjøret.

Inngangsport til salg av lokal mat og drikke

«Bondens marked tilbyr dem en enkel måte å møte markedet på under en felles merkevare med et godt omdømme, uten en stor startkostnad», skriver de to bondeorganisasjonene i sitt krav til staten.

Og foreslår at bevilgningen til Bondens marked Norge økes med én million kroner til totalt 3 millioner i 2026.

Begrunnelsen er at Bondens marked skal kunne fortsette sitt utviklingsarbeid over hele landet, og være en synlig aktører. For å kunne gjøre det, bør organisasjonens driftsøkonomi styrkes, mener jordbrukets forhandlingsutvalg.

I denne sammenheng bør det nevnes at regjeringen har økt sitt omsetningsmål for lokal mat og drikke til spenstige 25 milliarder kroner innen 2035. Det etter at lokalmatnæringen nådde det forrige målet på 10 milliarder kroner godt og vel ett år før den satte fristen, som var i år. 

Totalomsetningen til Bondens marked var på 76,4 millioner kroner i 2024 – en liten vekst på 1,3 prosent fra året før.

Powered by Labrador CMS