
Leter etter lærlinger
Lyst til å bli pølsemaker?
Ta en telefon til Metervare
Norge skriker etter fagarbeidere. Det gjør også lærebedriften Metervare.
Det lille pølsemakeriet midt i Oslogryta har vokst seg større og skal snart flytte fra Sinsen og Skullerud til Furuset for å samle produksjon, administrasjon og salg, forteller Mona Elisabeth Rustad.
Om én måned skal medarbeiderne være på plass i nye lokaler.
Metervare, som skilter med kortreist mat i storbyen, startet opp i 2013. Det var altmuligmann Tommy Østhagen – kokk, fisker, soppsanker, pølsemaker og nysgjerrigper – som savnet gode håndverkspølser som smakte kjøtt, og tok saken i egne hender.
Vil vokse videre
Nå har Metervare 18 ansatte og satser på matprodukter med høyt kjøttinnhold uten kunstige tilsetningsstoffer.
– Ja, vi har vokst oss større. Og enda større skal vi bli, sier en optimistisk Mona Elisabeth Rustad.
Økologisk24 traff henne på Matstreif da hun solgte pølser sammen med blant annet pølsemakerlærling Alfred Raddum (19) på Youngstorget.
Det var ikke noe å si på antall kunder som lot seg friste av lokalt lagede pølser av ulike slag, selvsagt med rikelig tilbehør.
Rustad forteller at Metervare ønsker seg flere lærlinger. Hun er litt overrasket over at det ikke er den helt store interessen for å bli pølsemakerlærling og oppfordrer ungdommer til å ta kontakt.
Lærling Alfred Raddum trives i alle fall som blivende pølsemaker og trekker fram det gode arbeidsmiljøet hos Metervare.
Metervare har vært lærebedrift siden 2018. Og bedriften ånder for fagutdanning og pølsemakerfaget. For tiden er det sju ansatte med fagbrev innen matfag – fem pølsemakere og to kokker. Og tre lærlinger.
– Det koster ikke å ta en telefon, og ta en prat, synes Mona Elisabeth Rustad
Lokalmatprodusenten Metervare har gjort det skarpt de siste årene og har ligget på Menys topp-10-liste over bedrifter med størst omsetningsvekst. Både i 2024 og i 2025.
Pølsemakeriet fra Sinsen ser også ut til å være svært aktiv på innovasjonsfronten. I fjor fikk bedriften penger fra Norgesgruppens bærekraftfond Handle for sitt eget smarte bærekraftprosjekt.
Pølsemakeren ville kvitte seg med plastemballasjen til sine produkter og utviklet en ny type innpakning, basert på nordisk trefiber. Den nye, miljøvennlige emballasjen kan sorteres som 100 prosent papp, og resirkuleres opptil 30 ganger før fibrene ikke lenger kan brukes.