Extra
Selger betraktelig mer frukt og grønt etter Alltid 8-kampanje
Extra lanserte «Alltid 8» for ett år siden, samtidig som de nye nasjonale kostrådene ble publisert. Siden da har konseptet ført til en dobling i salget av varene som inngår.
– Dette er en av de mest vellykkede satsningene våre noensinne, mener Håvard Jensen, kjededirektør i Extra.
Og trekker fram at dagligvarekjeden blant annet har mottatt Helse- og omsorgsdepartementets pris for sunnere markedsføring.
Flere relaterte artikler
-
Flere barnehager serverer frukt og grønnsaker – markant forbedring
-
Vil ikke bruke «ultraprosessert» i kostrådene fordi det skremmer folk
-
Forsiktig vekst i frukt- og grøntmarkedet
-
Færre følger kostrådene – sterkere virkemidler etterlyses
-
Det spises mindre og mindre rødt kjøtt
-
Forbruket av frukt og grønt stiger for første gang på fem år
Konseptet som innebærer at kunden alltid skal få tilbud på åtte utvalgte produkter, innen frukt, grønnsaker og bær, har gjort at kundene nå i snitt legger tre til fire flere frukt eller grønnsaker i handlekurven, skriver Extra i en pressemelding.
Det totale salgsvolumet av frukt, grønt og bær har økt med rundt 9 prosent, sammenlignet med tiden før kampanjen.
– Vi skal være billigst – også på frukt og grønt. Det handler om mer enn pris. Det handler om folkehelse og å gjøre det enklere for folk flest å ta bedre valg i hverdagen, sier Håvard Jensen.
- LES OGSÅ: Uvanlig høy prisvekst på matvarer i juli
Da de nye kostrådene til helsedirektoratet ble lansert i august i fjor, var det blant annet anbefalt å spise minst fem og helst åtte porsjoner frukt, grønnsaker eller bær hver dag.
– Vi er glade for å kunne gjøre det enklere for folk å følge kostrådene. Vi ser at særlig kvinner og familiene tiltrekkes av kampanjen, forteller Jensen videre.
At tilbudskampanjer er viktige intensiv for å få folk til å velge sunnere, er det ifølge kjededirektøren flere gode eksempler på.
Extra startet 2025 med tilbud på fisk som ga gode resultater. Dagligvarekjeden solgte 240 tonn mer fisk gjennom kampanjeperioden i januar, sammenlignet med samme tid året før.
Nylige artikler
Det einaste som vil forløyse økologien, er samarbeid
Klimagassutslippene fra jordbruket nesten uendret
Norsk landbruk leverte bra på flere fronter i 2025
Økologisk satsing må bygge på marked – ikke bare mål
Mange avvik blir ikke avdekket i Mattilsynets kontroller av fôr
Mest leste artikler
Rosiner topper fortsatt verstinglisten
Økologisk satsing må bygge på marked – ikke bare mål
Det einaste som vil forløyse økologien, er samarbeid
Klimagassutslippene fra jordbruket nesten uendret
Forplikter seg til å fremme norsk økologisk mat