– Vi er glade for å kunne gjøre det enklere for folk å følge kostrådene, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Extra.

Extra

Selger betraktelig mer frukt og grønt etter Alltid 8-kampanje

Extra lanserte «Alltid 8» for ett år siden, samtidig som de nye nasjonale kostrådene ble publisert. Siden da har konseptet ført til en dobling i salget av varene som inngår.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er en av de mest vellykkede satsningene våre noensinne, mener Håvard Jensen, kjededirektør i Extra.

Og trekker fram at dagligvarekjeden blant annet har mottatt Helse- og omsorgsdepartementets pris for sunnere markedsføring.

Konseptet som innebærer at kunden alltid skal få tilbud på åtte utvalgte produkter, innen frukt, grønnsaker og bær, har gjort at kundene nå i snitt legger tre til fire flere frukt eller grønnsaker i handlekurven, skriver Extra i en pressemelding. 

Det totale salgsvolumet av frukt, grønt og bær har økt med rundt 9 prosent, sammenlignet med tiden før kampanjen.

– Vi skal være billigst – også på frukt og grønt. Det handler om mer enn pris. Det handler om folkehelse og å gjøre det enklere for folk flest å ta bedre valg i hverdagen, sier Håvard Jensen.

Da de nye kostrådene til helsedirektoratet ble lansert i august i fjor, var det blant annet anbefalt å spise minst fem og helst åtte porsjoner frukt, grønnsaker eller bær hver dag.

– Vi er glade for å kunne gjøre det enklere for folk å følge kostrådene. Vi ser at særlig kvinner og familiene tiltrekkes av kampanjen, forteller Jensen videre.

At tilbudskampanjer er viktige intensiv for å få folk til å velge sunnere, er det ifølge kjededirektøren flere gode eksempler på.

Extra startet 2025 med tilbud på fisk som ga gode resultater. Dagligvarekjeden solgte 240 tonn mer fisk gjennom kampanjeperioden i januar, sammenlignet med samme tid året før.

Powered by Labrador CMS