I løpet av 2026 vil matsvinn ikke lenger være noe som bare kan måles i kilo, kroner og øre. Det vil også måles i etterlevelse, omdømme og evnen til å møte forbrukernes og myndighetenes forventninger, skriver Ken Vanhoegaerden.

Synspunkt

Matsvinnloven – et vendepunkt
for norsk matbransje

Norges første matsvinnlov ble vedtatt i vår. Dette markerer starten på en ny æra for bedrifter som produserer, omsetter eller serverer mat.

Publisert Sist oppdatert

Ikke bare med tanke på bærekraft og samfunnsansvar, men også for effektiv drift og verdiskaping. 

Dette er det vi vet: I løpet av 2026 vil matsvinn ikke lenger være noe som bare kan måles i kilo, kroner og øre. Det vil også måles i etterlevelse, omdømme og evnen til å møte forbrukernes og myndighetenes forventninger.

Den nye loven stiller tydelige krav til næringslivet. 

Mat som nærmer seg holdbarhetsdato, skal prises ned, og virksomhetene må ha systemer som gjør det mulig å dokumentere hvor mye mat som kastes – og hvorfor. 

Dette er et signal om at frivillige tiltak ikke er nok, og at matsvinn er blitt et juridisk anliggende som krever konkrete handlinger fra hele bransjen. 

I Norge alene har Too Good To GO, sammen med brukerne og utsalgsstedene, reddet over 18 millioner måltider fra å bli kastet siden selskapet startet opp her til lands i 2016.
I Norge alene har Too Good To Go, sammen med brukerne og utsalgsstedene, reddet over 18 millioner måltider fra å bli til søppel siden selskapet startet opp her til lands i 2016.

Loven gir i tillegg næringslivet en mulighet til å tenke nytt. For i stedet for å se overskuddsmat som et problem, kan det ses på som en ressurs. 

Og det er her vi i Too Good To Go kommer inn.

Vi har i flere år samarbeidet med matbransjen for å redusere matsvinn. Vår løsning er enkel, effektiv og dokumenterbar. 

Gjennom vår app-baserte markedsplass får virksomheter mulighet til å selge overskuddsmat i form av «forundringsposer» til en redusert pris. Disse posene inneholder mat som ellers ville blitt kastet, men som fortsatt er fullt spiselig. 

Vi ønsker å bidra til å endre måten vi ser på mat på. Fra en vare med utløpsdato, til en ressurs med verdi.

Kundene våre kan dermed enkelt reservere posene i appen, hente dem i butikk, og på den måten bidra til mindre matsvinn og et mer bærekraftig forbruk. Som også er godt for lommeboka.

Globalt har vi hjulpet over 180.000 virksomheter med å redde mer enn 500 millioner måltider. 

I Norge alene har vi sammen med våre brukere og utsalgssteder reddet over 18 millioner måltider siden oppstarten i 2016. 

Flertallet av disse er fra dagligvarebutikker, bakerier, hoteller og serveringssteder som tidligere ikke hadde tilstrekkelig gode løsninger for å håndtere overskuddsmaten sin.

Minsker matsvinn med KI

Men for oss i Too Good To Go handler det ikke bare om forundringsposene. For mange virksomheter er den største utfordringen å ha oversikt og kontroll på varer med kort holdbarhet – særlig i store butikkmiljøer eller kjedestrukturer.

Derfor har vi utviklet Too Good To Go Platform – en helhetlig løsning, drevet av kunstig intelligens (KI), som gir butikker full kontroll på overskuddsvarer. 

Plattformen kombinerer fem moduler: datokontroll, anbefalinger, nedprising, markedsplass og donasjon. De gjør det enklere å holde oversikt over og håndtere overskuddsvarer.

I praksis vil det bety at butikkene sparer tid, får bedre oversikt og kan handle proaktivt. Samtidig øker salget av varer som ellers ville gått i søpla.

Tilbakemeldingene fra butikker som har testet plattformen, er tydelige: Den er intuitiv, brukervennlig og leverer rapporter som forenkler for eksempel varebestillinger. Den skaper dermed bedre oversikt og reduserer stress i en travel hverdag. 

Kort sagt: mindre svinn, mer salg og bedre drift.

Too Good To Go ønsker å være en partner for den norske matbransjen i arbeidet med å etterleve matsvinnloven. Vi ønsker å bidra til å endre måten vi ser på mat på. Fra en vare med utløpsdato, til en ressurs med verdi.

For bedrifter som allerede jobber systematisk med matsvinn, kan loven sees på som en bekreftelse og et insentiv til videre innsats. For andre er det en vekker og et påbud om å komme i gang. Uansett utgangspunkt finnes det løsninger som gjør det enklere å ta grep.

Det handler ikke bare om å etterleve en lov. Det handler om å vise at vi tar ansvar, og om å møte et marked som stiller stadig høyere krav til bærekraft. Forbrukere forventer i dag at virksomheter gjør sitt for å redusere matsvinn, og mange velger bevisst aktører som tar miljøansvar. 

Det å dokumentere innsatsen, kommunisere løsninger og vise konkrete resultater har derfor blitt en viktig del av bedrifters samfunnsansvar og merkevarebygging.

Det er viktig, i en tid der forbrukere stiller høyere krav, regelverket skjerpes og marginene er presset, at det ikke bare er bærekraftig, men også lønnsomt å ta matsvinn på alvor.

Matsvinnloven er dessuten knyttet til Norges forpliktelser gjennom FNs mål for bærekraft, særlig mål 12.3, som ble forankret i Bransjeavtalen om å halvere matsvinn innen 2030. 

For at vi skal nå dette målet, må alle ledd i verdikjeden bidra, og næringslivet spiller her en nøkkelrolle.

Det er derfor viktig, i en tid der forbrukere stiller høyere krav, regelverket skjerpes og marginene er presset, at det ikke bare er bærekraftig, men også lønnsomt å ta matsvinn på alvor.

Ved å ta ansvar vil vi sammen bidra til en vinn-vinn-vinn-situasjon. Hvor forbrukerne får billigere mat, hvor bedriftene minsker matsvinnet sitt og øker inntjeningen – og klimagassutslippene fra matsvinn reduseres.

Vi i Too Good To Go står klare til å hjelpe norske virksomheter med å ta dette steget. 

Ikke bare fordi det er påbudt. Men fordi det lønner seg.

Powered by Labrador CMS