Dagligvarebransjen
Anker Konkurransetilsynets milliardgebyr
Rema 1000, Norgesgruppen og Coop varsler alle at de vil påklage konklusjonen om at de har bedrevet ulovlig prissamarbeid. De mener at deres samarbeid gagner forbrukerne.
Konkurransetilsynet varslet onsdag at det ilegger Coop, Norgesgruppen og Rema til sammen 4,9 milliarder kroner i overtredelsesgebyr for brudd på konkurranseloven.
– Vi stiller oss helt uforstående til Konkurransetilsynets konklusjon. Skal man være billigst, må man sjekke prisene i markedet, slik er det i alle bransjer, skriver Norgesgruppens konsernsjef Runar Hollevik i en pressemelding.
Norgesgruppen fikk det største gebyret, 2,3 milliarder, og står bak kjedekonsepter som Kiwi, Meny, Joker, Spar, Mix, Jafs og Deli de Luca. Dessuten eier gruppen det nasjonale grossistselskapet Asko.
Norgesgruppen vil forfølge saken videre i rettssystemet. Også Coop Norge og Rema 1000-eier Reitan Retail vil anke Konkurransetilsynets vedtak. De to kjedene ble ilagt gebyrer på 1,3 milliarder kroner hver.
– Vi er uenig i tilsynets konklusjon. Vi avviser at vi har foretatt oss noe som begrenser konkurransen. Dette vedtaket vil vi anke til Konkurranseklagenemnda, sier leder for næringspolitikk i Reitan Retail, Kårstein Eidem Løvaas, i en pressemelding.
Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge SA, er på samme spor.
Praksisen med å sjekke prisen konkurrentene tar for en vare, har vært del av en sunn og naturlig konkurranse til alle tider, i alle bransjer
Kårstein Eidem Løvaas, Reitan Retail
– Vi kommer til å påklage Konkurransetilsynets beslutning og om nødvendig forfølge denne saken rettslig, sier han.
Alle de tre gigantaktørene er overrasket over Konkurransetilsynets konklusjon og stiller seg uforstående til vedtaket. De mener tvert imot at bruk av prisjegere har kommet forbrukerne til gode i form av lave priser og godt utvalg.
– Praksisen med å sjekke prisen konkurrentene tar for en vare, har vært del av en sunn og naturlig konkurranse til alle tider, i alle bransjer, sier Løvaas i Reitan Retail.
– Skal man være billigst, må man sjekke prisene i markedet, slik er det i alle bransjer, sier Hollevik i Norgesgruppen.