Evalueringen er klar
Norges deltakelse i Grüne Woche koster mer enn den smaker
«Deltakelsen er et kostbart virkemiddel for å styrke Norges omdømme som matnasjon. Våre funn indikerer at ressursbruken ikke står i forhold til utbyttet», heter det i rapporten med den megetsigende tittelen «Behov for ny meny».
Staten og jordbruksorganisasjonene ble under jordbruksoppgjøret i fjor enige om en ekstern evaluering av Norges deltakelse i den internasjonale mat- og reiselivsmessen Grüne Woche – den tredje i sitt slag etter 2012 og 2017.
Internationale Grüne Woche (IGW) er én av verdens største messer for mat, landbruk og hagebruk. Hvert år i januar samles over 1.500 utstillere fra rundt 70 land i Berlin for å vise frem sine produkter og tjenester.
Økologisk24 har etterlyst evalueringen og fått rapporten tilsendt av Innovasjon Norge. I den analyseres utbyttet de norske deltakerne hadde av å være med på den grønne stormessen i den tyske hovedstaden, først og fremst lokalmatprodusenter.
Relaterte artikler
Og den vurderer om ressursbruken sto i forhold til de oppnådde resultatene.
Det er Oxford Research og Samfunnsøkonomisk Analyse som står bak undersøkelsen, som ble laget på oppdrag fra Innovasjon Norge som organiserer den norske paviljongen i Berlin.
Evalueringen ble gjennomført i perioden august 2024 til mars i år.
Rapporten, som har fått navnet «Behov for ny meny», levner ingen tvil om hva som bør skje med Norges deltakelse framover:
«Deltakelsen er et kostbart virkemiddel for å styrke Norges omdømme som matnasjon. Våre funn indikerer at ressursbruken ikke står i forhold til utbyttet.»
Slutt for norsk deltakelse?
Og her er noen av funnene:
- manglende oppfølging av samarbeid etter messen
- tilfeldig presseoppmerksomhet
- indikasjon på at alternative nasjonale og regionale arenaer kan gi bedre resultater.
Kort sagt anbefaler Oxford Research og Samfunnsøkonomisk Analyse to ting:
- enten en full tilbaketrekning fra Grüne Woche
- eller betydelige justeringer i deltakelsen.
De to foreslår videre å styrke regionale matarenaer, øke samarbeidet med sektoren hotell, restaurant og catering, intensivere bruken av digitale kanaler og satse mer på nasjonale og regionale matfestivaler.
Eller sagt på en annen måte:
«På bakgrunn av evalueringen vurderer vi at ønskede resultater kan oppnås mer effektivt ved å redusere den nåværende ressursbruken på Grüne Woche betydelig. Ressursene kan i stedet rettes mot å styrke matregionene gjennom målrettede aktiviteter på regionalt nivå», heter det i evalueringen.
Rapporten over evalueringen finner du her.
Nylige artikler
Se hvem som kom til den nasjonale finalen
4 av 10 forbrukere vil vite mer om økologisk mat
Vil påta seg rollen som vaktbikkje
Uvant situasjon: Sliter med underskudd på økologisk melk
– Nå blir det spennende å se hva vi kan få til. Det er nå det skal bevises
Mest leste artikler
Forplikter seg til å fremme norsk økologisk mat
Gjett hva som gjør at forbrukere oppfatter mat som bærekraftig
Når kommuneøkonomien går utover barns tilbud
Bli kjent med Matvalgets nye leder
Flere nordmenn sier at de ønsker å kjøpe (mer) økologisk mat