Positiv trend siden 2023
Økologisk vokser videre hos Oda
Så langt i år utgjør økologiske produkter rundt 6 prosent av omsetningen hos Oda, matbutikken på nett. Over 7 prosent av sortimentet er nå økologisk.
I starten av november skrev Økologisk24 om omsetningen til det svenske, børsnoterte matkassekonsernet Cheffelo som blant annet eier Adams Matkasse og GodtLevert.
De to norske merkevarene sto for godt over halvparten av den totale omsetningen så langt i år.
Walker Kinman, administrerende direktør i Cheffelo, betegnet det norske markedet for matkasser som brennhett, samtidig som økologisk mat nesten ikke finnes i deres kasser.
Økologisk24 ville derfor vite om Kari og Ola kjøper mer økologisk hos Oda, landets største innen netthandel med dagligvarer – og om Oda har økt sitt økologiske tilbud til kundene.
Svaret på begge spørsmål er ja.
– Hele 7,1 prosent av varelinjene hos Oda er økologiske, altså hvert 14. produkt som omsettes i butikken, er økologisk, opplyser Robert Ekrem, kommersiell direktør i Oda.
– Med andre ord, økologiske produkter utgjør en betydelig andel av varelinjene våre, understreker han.
Ekrem viser til at andelen økologiske produkter har vært stigende hos Oda de siste årene.
– Vi mener at dette reflekterer vår profil som en aktør som fremmer bærekraft og sunne produkter, framhever han.
Økologiske produkter utgjør en betydelig andel
av varelinjene våre
Til sammenligning utgjorde andelen solgte økologiske matvarer av totalen 5,5 prosent i 2022. Oda lå da et godt stykke foran den beste dagligvarekjeden (med fysiske butikker).
Det var Coop Mega som viste til en øko-andel på 3,4 prosent det året. Her var det snakk om et snitt-tall. Enkelte butikker hadde en høyere øko-andel.
- LES OGSÅ: Lykkes med økologisk på nettet
Også målt i omsetning utgjør økologiske produkter en betydelig andel av butikken, poengterer matbutikken på nett.
Hittil i 2025 utgjør økologiske produkter rundt seks prosent av omsetningen.
– Andelen økologisk har gått opp siden 2023. Det har skjedd i samme periode som Oda har økt sin totale omsetning med over 30 prosent, understreker Robert Ekrem overfor Økologisk24.
– Også i 2025 har økologiske produkter fått en større rolle i Odas omsetning. Salget i tredje kvartal i år var høyere enn både i første og andre kvartal, forteller Odas kommersielle direktør.
– I gjennomsnitt har omsetningen av økologiske produkter økt med nær to prosent hver måned hittil i år, sier Ekrem.
Mest øko innen barnemat, mel og gryn
Øko-andelen er særlig høy innen barnemat, mel og gryn, forteller han og trekker fram GroGro-grøten og Den Sorte Havre fra Tveter Gård – urkornet fra vikingtiden – som gode eksempler.
Omsetningen fra økologiske produkter er imidlertid klart størst innen frukt og grønt, presiserer Robert Ekrem.
– Et stort utvalgt økologiske produkter innen frukt og grønt har nok vært en viktig bidragsyter til at vi nettopp vant Norgesmesterskapet i frukt og grønt, forklarer han.
Norgesmesterskapet i frukt og grønt dagligvare har eksistert i 18 år. I år ble den utvidet med to kategorier, begge innen salg av økologisk.