NM dagligvare 2025
Finn ut hvem som er flinkest til å selge økologisk frukt og grønt
Økologisk er blitt del av Norgesmesterskapet i frukt og grønt dagligvare. I dag er både beste butikk og beste kjede på (norsk) økologisk frukt og grønt blitt kåret for første gang.
Norgesmesterskapet i frukt og grønt dagligvare har eksistert i 18 år. I år ble den altså utvidet med to kategorier, begge innen salg av økologisk.
Og her kan du se hvem som fikk velfortjent heder.
Klassen beste butikk på økologisk frukt og grønt ble vunnet av Meny Tangen på Nesoddtangen, mens Coop Prix stakk av med prisen for den beste kjeden på norsk økologisk frukt og grønt.
Prisutdelingene ble gjennomført på slutten av fagdagen som Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) hadde invitert til i Bjørvika i hovedstaden.
NM i frukt og grønt dagligvare har i en årrekke motivert og engasjert hele bransjen til å satse mer på frukt og grønt, skriver OFG i en pressemelding.
– Dette er mennesker som virkelig brenner for faget. De inspirerer kundene til å spise mer frukt og grønt og gjør sunne valg enklere, roser Iselin Bogstrand Sagen, prosjektleder for NM i frukt og grønt dagligvare.
Årets NM-vinnere og plasserte
Beste frukt- og grøntbutikk over 1.000 m²:
1. Meny Røa
2. Coop Mega Meglergården
3. Obs Steinkjer
Beste frukt- og grøntbutikk opptil 1.000 m²:
1. Spar Odden
2. Coop Prix Steigen
3. Kiwi Damsgårdssundet
Andre prisvinnere:
Flere relaterte artikler
-
De som spiser minst frukt og grønt, mener at de spiser nok av det
-
Vil at Norge styrker kontrollen av grønnsaks- og fruktbønder
-
KrF-velgere er flinkest til å spise grønnsaker hver uke. Sp-velgere sverger på norsk potet
-
Matpakkene blir «dårligere» jo eldre skolebarna blir
-
Slik kan norske bønder produsere dobbelt så mye frukt og grønt som i dag
-
Selger betraktelig mer frukt og grønt etter Alltid 8-kampanje
-
Det er fullt mulig å doble norsk frukt- og grøntproduksjon
Beste frukt- og grøntkjede: KIWI Beste frukt- og grøntbutikk
Årets nykommer: Rema 1000 Bønes
Beste frukt- og grøntambassadør: Anita Pettersen, Coop Mega Meglergården
Beste frukt- og grøntambassadør (publikumsprisen): Maryon Sandmo, Extra Sandnes
Beste kjede på bruk av Nyt Norge-merket: Spar/Eurospar. Nyt Norge-merket forvaltes av Stiftelsen Norsk Mat.
Nettbutikkprisen gikk i år til Oda, og det for første gang. Etter at Meny har tatt seieren de fire foregående årene, var det Odas tur til å klatre til topps.
Samuel Borg, Category and sourcing manager i Oda, var (selvfølgelig) svært fornøyd med anerkjennelsen.
– Vi skal fortsette det gode samarbeidet med våre fantastiske, lokale produsenter, starte nye samarbeid med utfordrere på leverandørsiden, og jobbe enda hardere for å tilby de beste varene til kundene, lovet han.
Med hele 1.905 av rundt 3.300 stemmer var Maryon Sandmo fra Extra Sandnes suveren vinner av publikumsprisen.
– Hun er kjent for sitt smittende engasjement, sin fagkunnskap og en frukt- og grøntavdeling som virkelig inspirerer både kolleger og kunder, framhevet Iselin Bogstrand Sagen.
– Dette var utrolig kjekt. Tusen tusen takk til alle som har stemt på meg. Dette betyr enormt mye, sa Sandmo da hun tok imot utmerkelsen.