Flere nordmenn velger økologisk melk – særlig helmelk og lettmelk 1,0 %.
Omsetningen av økologisk melk har økt jevnt og trutt siden 2023.

Den positive utviklingen fortsetter

Økologisk melk med
imponerende kvartalsvekst

En økning i kvartalssalget av økologisk melk på 16,8 prosentpoeng må kunne betegnes som pen – og oppløftende for dem som ivrer for økologisk matproduksjon.

Publisert Sist oppdatert

Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (Melk) viser at meierisalget holder seg stabilt høyt – og at utviklingen nå peker oppover i alle hovedkategorier.

– Vi konkurrerer med mange typer drikker, men melk har en egen posisjon. Den hører hjemme på kjøkkenet, til frokost, i matlaging – og for mange også som drikke i hverdagen, reklamerer Ida Berg Hauge, direktør i Melk.

Melkesalget økte med 1,5 prosent i tredje kvartal i år, sammenlignet med samme periode i 2024. Tallene inkluderer imidlertid også import til Norge.

  • Helmelk vokste med 2,2 prosent, laktosejustert melk med 4,6 prosent og altså økologisk melk med 16,8 prosent.

Opplysningene er basert på volumdata fra Tine, Q-Meieriene, Synnøve Finden, Fjordland og Rørosmeieriet. I tillegg inngår import-tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

De siste årenes positive utvikling i omsetningen av økologisk søtmelk fortsetter dermed. 

Økologisk melk som andel av det totale salget av all hvit søtmelk i Norge lå på 7 prosent i første halvår 2025, altså etter første og andre kvartal, opplyser Melk på forespørsel fra Økologisk24. 

I tredje kvartal steg andelen til 7,6 prosent. Det betyr at økologisk melk hadde en markedsandel på 7,2 prosent etter årets ni første måneder.

Til sammenligning utgjorde den 6 prosent i slutten av 2024.

Trender som spiller på lag med melk

Andelen økologisk melk av totalt solgt søtmelk uten smak utgjorde kun 1,7 prosent i 2007. I 2024 hadde den steget til 6 prosent. Så langt i år er andelen på 7,2 prosent. Den positive utviklingen fortsetter altså.

Flere av dagens mattrender trekker i samme retning som utviklingen i meierimarkedet. Folk ønsker mat laget av få ingredienser, med naturlig næring og tydelig opprinnelse, poengterer opplysningskontoret.

Samtidig har innovasjon, nye pakninger og flere varianter gjort melk og meieriprodukter mer tilgjengelige i en travel hverdag, mener Melk.

– Det skjer mye positivt i meierimarkedet. Kombinasjonen av tradisjon og fornyelse treffer godt. Folk vil ha produkter som føles ekte og naturlige – og som passer inn i måten vi lever på, framhever Ida Berg Hauge.

Fra yoghurt og ost til smør, fløte og rømme – alle kategorier økte i tredje kvartal. Yoghurt hadde den sterkeste veksten blant meieriproduktene (en økning på 13 prosent), fulgt av ost (pluss 4,9 prosent), smør (opp 3,5  prosent), fløte (opp 2,8  prosent) og rømme (pluss 0,3  prosent).

Powered by Labrador CMS