Smør fra Rørosmeieriet, landets største produsent av økologiske meieriprodukter.
Smør fra Rørosmeieriet, landets største produsent av økologiske meieriprodukter. Nå har den kraftige økningen i etterspørselen etter økologiske meieriprodukter sørget for mangel på råvære, nemlig økologisk melk.

Coop Norge ber om strakstiltak

Uvant situasjon: Sliter med underskudd på økologisk melk

Betydelig vekst i etterspørselen etter økologiske meieriprodukter har sørget for at det ikke finnes nok øko-melk. Coop Norge ber om tiltak for å kunne møte den uvante situasjonen.

Publisert Sist oppdatert

Coop har vært en sentral drivkraft i utviklingen av det økologiske markedet i Norge i 30 år og støttet derfor utviklingen av den nasjonale strategien for økologisk jordbruk som ble vedtatt tidligere i år.

Strategiens hovedmål er at 10 prosent av det totale jordbruksarealet i Norge skal være økologisk drevet. Det skal være nådd innen 2032. 

I går ettermiddag var Knut Lutnæs, seniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge, med på å undertegne «Intensjonsavtalen for å fremme økologisk mat og jordbruk»,  på vegne av sin arbeidsgiver.

Knut Lutnæs er senior kommunikasjonsrådgiver og myndighetskontakt i Coop Norge.
– Vi ser svært positiv på at det første tiltaket i den nasjonale øko-strategien nå er godt i gang, sier Knut Lutnæs i Coop Norge.

Det er (så langt) 25 aktører fra hele øko-verdikjeden som har forpliktet seg til ulike tiltak og grep som skal sikre at norsk økologisk matproduksjon kan løfte seg på et nivå som ligger på det dobbelte av dagens – og vel så det. 

– Vi ser svært positiv på at det første tiltaket i strategien nå er godt i gang gjennom signeringen av intensjonsavtalen, sier han til Økologisk24. 

Som deltaker i intensjonsavtalen har Coop forpliktet seg til følgende:

    «å bidra til å styrke det økologiske markedet gjennom videreutvikling av sortimentet med vekt på Änglamark og norske økologiske produkter gjennom kampanjer og tilbud, samt synlighet i ulike kanaler».

Änglamark er i dag Norges største øko-merkevare.

Samvirke-konsernet gleder seg for tiden over nye salgsrekorder for økologiske varer. 

Det er særlig meieriprodukter og melkesalget i Extra som har tatt av, fortalte Knut Lutnæs tidligere.

Vi håper at myndighetene setter i verk umiddelbare og målrettede tiltak for
å møte denne litt uvante, men egentlig gledelige situasjonen

Knut Lutnæs, Coop Norge

Men den svært hyggelige omsetningsøkningen for økologiske meieriprodukter har også skapt et problem, sier han.

På grunn av betydelig vekst i etterspørselen etter økologiske meieriprodukter er det nemlig nå underskudd på tilgjengelig økologisk melk. 

Rørosmeieriet, for eksempel, fikk mellom 5 og 10 prosent mindre økologisk melk enn det hadde bestilt, opplyser meieribestyrer Trond Vilhelm Lund.

– Vi håper derfor at myndighetene setter i verk umiddelbare og målrettede tiltak for å møte denne litt uvante, men egentlig gledelige situasjonen, framhever Lutnæs. 

– Uten rask og aktiv handling bremses en positiv utvikling som både produsenter, industri, handel og ikke minst kundene ønsker – og som går rett inn i intensjonsavtalens mål, understreker han.

Powered by Labrador CMS