
Innovasjon Norge
Pilotprosjekt skal vise veien til økt offentlig innkjøp av norsk lokalmat
Målet er å styrke mindre produsenters evne til å levere til det offentlige gjennom etablerte mat-nettverk. Pilotprosjektet er del av regjeringens ferske oppskrift for mer lokalmat og lokal drikke.
Dagen før den internasjonale mat- og reiselivsmessen Grüne Woche åpnet i Berlin, presenterte landbruks- og matminister Geir Pollestad (Sp) sin lenge bebudede «Oppskrift for mer lokalmat og lokal drikke».
Resultatet ble en veileder på 52 sider i hvilken det foreslås tiltak som skal gjøre det lettere for offentlige innkjøpere å handle mer mat og drikke lokalt.
Det er for lite bevissthet rundt betydningen av å handle lokalt. Lokal mat og drikke skaper næringsutvikling, lokale arbeidsplasser, beredskap, levende bygder og bærekraft
Geir Pollestad (Sp), landbruks- og matminister
I veilederen sto det blant annet:
«Innovasjon Norge skal i 2025 gjennomføre en pilot som kan bidra til å styrke mindre lokale mat- og drikkeprodusenters evne til å levere til det offentlige, gjennom etablerte regionale matnettverk.»
Og det er dette som kvitteres ut nå.
Ti aktører fra Innlandet
«Piloten» er kort fortalt Mat og drikke fra Innlandet SA, et samvirke bestående av ti aktører innen landbruk, reiseliv og mat. Formålet til samvirket er å styrke bruken av mat fra Innlandet – og rekruttering til matfagene.
Disse aktørene er med:
- Visit Øst-Norge
- Visit Jotunheimen
- Visit Røros og Østerdalen
- Destinasjon Trysil
- Hanen Innlandet
- Innlandet Bondelag
- Oppland Bonde- og Småbrukarlag
- Hedmark Bonde- og Småbrukarlag
- Gudbrandsdalsmat
- Rørosmat
Les mer om lokal mat og drikke
-
– Nok en gang faller det økologiske gjennom på områder det burde vært løftet
-
– Oppskrift for mer lokalmat en skuffelse
-
Vil gjøre det lettere for offentlige innkjøpere å handle mer mat og drikke lokalt
-
Trendy med fet og økologisk melk
-
Ønskeliste til jul – fra Bondens marked til landbruksminister Geir Pollestad
-
Bondens marked lanserer gavekort
-
12,3 milliarder kroner: imponerende salgsøkning for norsk lokal mat og drikke
-
– Det kan være rom for å gjøre ting både tydeligere og bedre
-
Meny selger hvitløk dyrket i Norge
Hovedmålet til prosjektet er at Rørosmat og Gudbrandsdalsmat skal etablere en kunderelasjon med det offentlige og gjennom det øke omsetningen av sine produkter, skriver Innovasjon Norge som skal holde i pilotprosjektet.
Det skal øke kunnskapen rundt bruk av lokale råvarer på kjøkkenet, og består blant annet av samlinger mellom politikere, innkjøpere, bestillere og leverandører.
Deltakerne skal få opplæring om hvorfor lokalmat er viktig – både når det gjelder helse, næringsutvikling og beredskap.
Dessuten skal leverandører og kommuner settes i kontakt med hverandre slik at de kan lære hvilke muligheter som finnes, skriver Innovasjon i en pressemelding i dag.
For lite lokalmat i offentlige kantiner
At offentlig innkjøp er et smart grep for å løfte produksjon og salg av norsk lokal mat og drikke ytterligere, er landbruks- og matministeren enig i:
– Vi skal øke omsetningen av lokalmat til 25 milliarder kroner innen 2030. Da må offentlig sektor bidra med mer enn de gjør i dag, sier han og legger til:
– Det er for lite lokalmat i offentlige kantiner, og det er for lite bevissthet rundt betydningen av å handle lokalt. Lokal mat og drikke skaper næringsutvikling, lokale arbeidsplasser, beredskap, levende bygder og bærekraft.
– Dette er et spennende prosjekt. Lokale matprodukter i det offentlige er en forutsetning for å lykkes med ambisjonene som er satt for norsk lokalmat, mener Silje Lesjø, direktør for landbruk og Bionova i Innovasjon Norge.
– Gjennom prosjektet vil vi kunne lære mye om hvordan lokalmatprodusenter kan få til et bedre samarbeid med det offentlige og øke sin salgsandel hos dem.