Økt pris må kunne forklares med bedre kvalitet av varene. Da vil forbrukerne forstå og velge øko, mener Anders Hørthe. Her i blomkålåkeren hjemme på Hørte gård på Sylling, rett ved Tyrifjorden.
– Økt pris må kunne forklares med bedre kvalitet av varene. Da vil forbrukerne forstå og velge økologisk, mener Anders Hørthe. Her i blomkålåkeren hjemme på Hørte gård i Sylling i Lier kommune, rett ved Tyrifjorden.

Inspirasjonsbonde Anders Hørthe

– Godt kjøpmannskap er nøkkelen
til økt salg av økologisk mat

Økogrønt-bonde Anders Hørthe er overbevist om at forbrukerne vil velge varer med høyest kvalitet hvis de er tilgjengelige i butikken, er godt synlig i hyllene og tilbys til en logisk pris. 

Publisert Sist oppdatert

Hørthe driver generasjonsgården Hørte Gård i Sylling i Lier kommune, bare et steinkast unna Tyrifjorden. Gården har historie helt tilbake til 1796 og er én av landets fremste produsenter av økologiske salater og grønnsaker: 1.100 mål med grønnsaker, halvparten av dem økologisk produsert.

I tillegg er Hørthe én av inspirasjonsbøndene i Landbrukets Økoløft som jobber for å gi norsk økologisk matproduksjon et sårt etterlengtet løft. Ikke minst etter at Stortinget vedtok et nytt nasjonal mål om at 10 prosent av landets totale jordbruksareal skal være økologisk drevet innen 2032. 

Nylig inviterte han innkjøpsansvarlige for frukt og grønt, bærekraftsansvarlige i dagligvarehandelen og representanter fra Økologisk Norge og Debio til gårdsbesøk. 

Bak arrangementet sto nevnte Landbrukets Økoløft og Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG). Økoløftet er del av Grøntløftet, et forpliktende samarbeid mellom aktører fra hele grøntnæringen i Norge, inkludert dagligvarehandelen, mens OFG er én av to prosjektledere, sammen med Stiftelsen Norsk Mat.

Målet er  å øke både forbruket og andelen av norsk frukt og grønnsaker. Ambisjonen med initiativet er en norskandel på 60 prosent innen 2035. I dag utgjør den 40 prosent. 

Økologisk grønt utgjør i dag knappe 1,7 prosent av landets totale grønnsaksproduksjon, og er nesten i ferd med å forsvinne

Med andre ord: den har et særdeles stort behov for tiltak, og trenger et skikkelig løft for å kunne bidra med sitt slik at Norges økologiske matproduksjon skjer på minst 10 prosent av landets totale jordbruksareal senest i 2032.

Anders Hørthe tok gjestene med ut i åkeren for å forklare dem fordelene ved økologisk. Jordnært, i ordets retteste forstand, for de besøkende fikk et lynkurs i plante- og jordhelse og en innføring i økologisk produksjon av salater og andre grønnsaker. 

Og smaksprøver av økologisk salat og blomkål rett fra bakken. 

Begynte med 10 mål økologisk

I 2008 startet Hørthe opp produksjonen av økologisk salat – på 10 mål. Han prøvde seg fram og begynte å utvikle nye salattyper. 

Derfra var det ingen vei tilbake for ham. 

Han er særlig opptatt av god plantehelse, og å utvikle jordsmonnet på gården ved Tyrifjorden. Det ligger mye innovasjon i bakken på Hørte-gården.

Lier-bonden er veldig klar på at Norge trenger flere øko-produsenter, og at det må være lønnsomt for alle i verdikjeden å drive og selge økologisk. Pris, volum og økonomisk dekning for underliggende risiko er det viktigste å tenke på, sier han.

– Økologisk er framtidslandbruket, og produktene vil koste litt mer på grunn av produksjonsmetoden. Derfor må forbrukerne vite hvorfor de skal betale mer når de kjøper økologisk mat  – at de betaler for økt kvalitet, understreker Anders Hørthe overfor Økologisk24.

Skal vi stå imot øko-importen, er vi nødt til
å få ned prisdifferansen mellom økologiske og konvensjonelle matvarer

Anders Hørthe, grønnsaksbonde

Kunsten er å finne den rette prisdifferansen som gjenspeiler kvalitetsforskjellen mellom økologiske og konvensjonelle landbruksvarer, poengterer han.

– Det handler dessuten om å alminneliggjøre økologiske valg hos forbrukeren og folkeliggjøre øko-kjøp, for å få fart på norsk økologisk produksjon slik at 10-prosent-målet blir realistisk å nå i 2032, mener han.

Mindre kjemi, større hensyn til miljøet, sunnere mat og bedre folkehelse bør være gode nok argumenter.

Tilgjengelighet, synlighet i butikkene og riktig pris er Anders` formel for at Norge vil kunne lykkes med sin økologiske matproduksjon.

– Da er det viktig å finne ut hvor mye mer økologiske varer får lov å koste før forbrukeren synes at det ikke rettferdiggjør kvalitetsforskjellen. Skal vi stå imot øko-importen, er vi nødt til å få ned prisdifferansen mellom økologiske og konvensjonelle matvarer, presiserer Anders Hørthe.

Han understreker at økologisk matproduksjon må ut av nisjen den befinner seg i nå. Volumet på norsk øko-mat blir ofte for lite og svinger for mye gjennom sesongen. 

Dessuten er værene ikke synlige nok i butikkene for potensielle kjøpere, og ligger heller ikke lenge nok i hyllene ved siden av konvensjonelle varer – som et mer bærekraftig alternativ, synes Hørthe.

– Det er volum og kvalitet på varen som vil utvikle det norske markedet på økologisk, er han overbevist om.

– Godt kjøpmannskap er nøkkelen til økt salg av økologisk mat, legger Anders Hørthe til.

Hans råd til konvensjonelle bønder, som leker med tanken om å legge om til økologisk produksjon, er følgende:

– Snakk med en økobonde, og spør om dere kan samhandle. Eller finn deg en kubonde som har mye gras, og begynn å samarbeide, råder inspirasjonsbonden fra Buskerud.

Å jobbe parallelt med konvensjonell og økologisk jordbruk vil også redusere risikoen i oppstartsfasen, legger han til.

– Og så trengs det økonomiske gulrøtter, understreker Hørthe. 

Et offentlig pristilskudd over jordbruksavtalen, for eksempel. Eller et eget innovasjonstilskudd for økologisk landbruk, fra ordningen som Innovasjon Norge allerede forvalter for bærekraftig landbruk og reindrift. At en viss andel forbeholdes økologisk landbruk, foreslår han.

Anders Hørthe skal snakke mer om hva han synes som trengs for å få fart på norsk, økologisk produksjon på høstkonferansen til Økologisk24 førstkommende tirsdag 23. september.

Powered by Labrador CMS