Matskattene slår an
Meny med imponerende vekst
i omsetningen av lokalmat
Meny fortsetter å imponere med salget av lokalmat. Nesten 1,8 milliarder kroner ble det i 2024 – en vekst på hele 22 prosent siden året før. Det utgjør 8,5 prosent av Menys totale årsomsetning.
Meny, landets største supermarkedkjede som eies av Norgesgruppen, omsatte i 2024 for 20,9 milliarder kroner. Det er en oppgang på 3,7 prosent fra året før.
Meny kan vise til 0,2 prosentpoeng vekst i markedsandel. Den endte dermed på 9 prosent, inkludert netthandel.
Tapet i markedsandel på 0,2 prosentpoeng i 2023 skyldtes i hovedsak nedgang i basisvarer. I tillegg var flere flaggskip stengt på grunn av oppussing, blant annet Meny Ringnes Park, Meny Sandvika og Jacobs Holtet.
Flere relaterte artikler
-
Trønderske matprodusenter byr på alt som hører julen til
-
Frister flyreisende fra hele verden med norske, lokale matskatter
-
Stadig flere går for norske håndverksoster
-
Rygge Meieri sverger på kortreist lykke og dagsfersk økologisk melk
-
Kun 7 prosent av kommunene prioriterer innkjøp av mat for å nå klimamål
-
Her er vinnerne av årets beste resteoppskrift. Prøv ut selv, da vel.
-
– Dette er svært skuffende
-
Mer enn medaljer: Hvordan konkurranser løfter lokalmatprodusenter
-
Kan quinoa dyrkes i Norge? Selvsagt. Bare spør bøndene i Lærdal
-
Lokalmatprodusent? Økologisk? Da kan dette være noe å søke på
Per 1. mars i år har Meny en sammenlignbar omsetningsvekst på 7,6 prosent og en markedsandel på 9,5 prosent, skriver matkjeden i en pressemelding.
– Tross strammere privatøkonomi og mye oppmerksomhet rundt matpriser, økte antall kunder. Vi hadde dessuten vekst i løsvekt kjøtt, ost, fisk og delikatesse, samt i varmeskap, bakeri og lokalmat. Denne gledelige utviklingen fortsetter i år, framhever Geir Hov, viseadministrerende direktør i Meny.
450 lokalmatprodusenter leverer
Supermarkedene spiller ikke bare en viktig rolle for matglade kunder, men også for matbransjen.
– Vi sikrer matmangfold, er en testarena for produktnyheter, gir plass til flere leverandører og spiller en rolle i å ta vare på matfagene og mattradisjonene i Norge. framhever Geir Hov.
– Vi skal fortsette å rendyrke supermarked-profilen og være en tydelig motvekt til lavpris, lover han.
Meny tar hvert år inn 1.500 produktnyheter, har nær 1.000 ansatte med fagbrev og 1.100 leverandører, hvorav 450 er lokalmatprodusenter.
I 2024 var veksten i lokalmat på hele 22 prosent, «noe som viser at kundene prioriterer unike og ærlige kvalitetsprodukter med tydelig norsk opprinnelse og lokal identitet», skriver Meny i pressemeldingen.
Ferdige måltider et vekstområde
– Hele matmarkedet er i endring. Også kiosk, ferdigmat og kafeer er konkurrenter, understreker Geir Hov og viser til at «Mat i farta» og ferdige måltidsløsninger er vekstområder i supermarkedkjeden.
17 Meny-butikker har nå for eksempel egen sushibar, og salatbaren og varm Angus-burger er blant kjedens mest populære varer, skriver Meny videre.
Meny reinvesterer store summer i oppgradering og nyetablering av butikker, med en standard på linje med supermarkeder i store europeiske byer, mener supermarkedkjeden.
I Oslo har ikke satsingen vært større siden 1990-tallet. De to siste årene er butikker i Bjørvika, på Gressbanen, Frysja og Frogner blitt åpnet.
Sistnevnte omsatte i første driftsår for nær 180 millioner kroner, skriver Meny videre.
Nylige artikler
Se hvem som kom til den nasjonale finalen
4 av 10 forbrukere vil vite mer om økologisk mat
Vil påta seg rollen som vaktbikkje
Uvant situasjon: Sliter med underskudd på økologisk melk
– Nå blir det spennende å se hva vi kan få til. Det er nå det skal bevises
Mest leste artikler
Forplikter seg til å fremme norsk økologisk mat
Gjett hva som gjør at forbrukere oppfatter mat som bærekraftig
Når kommuneøkonomien går utover barns tilbud
Bli kjent med Matvalgets nye leder
Flere nordmenn sier at de ønsker å kjøpe (mer) økologisk mat