Lidl-kampanje
Dansk forsøk viser: Momsfri frukt og grønt gir sunnere innkjøpsvaner og økt salg
Den tyske dagligvarekjeden Lidl har gjennomført en landsomfattende momsfri-kampanje i Danmark. Det ga et salgsløft for frukt og grønt på hele 13 prosent i bare to måneder.
Dagligvarekjeden Lidl fjernet i februar og mars momsen på all frukt og grønt, skriver den danske nettavisen Økologisk Nu. Kampanjen på landsplan resulterte i en kraftig salgsøkning, nemlig 13 prosent, og det etter bare to måneder.
Flere relaterte artikler
-
Ingen egen øko-satsing i Grøntløftet
-
Norske grønnsaker går unna etter ny kampanje for momskutt
-
Oppløftende salgsøkning for økologiske matvarer – i Danmark
-
Hvor blir det av økomaten i Grøntløftet?
-
– De nye kostrådene må føre til en ny kjøttpolitikk i Norge
-
Felles krafttak skal gi økt forbruk og betraktelig høyere produksjon av norsk frukt og grønt
-
Det store norske Grøntløftet skal få oss til å spise mer frukt og grønt – signeres i Arendal
-
Venstre vil gjøre det dyrere å spise kjøtt og billigere å spise grønt
Med momsgrepet ønsket Lidl å gi forbrukerne sunnere valg når de handler hos dem – og samtidig finne ut i hvilket omfang lavere pris på sunne matvarer kan få danskene til å endre sine innkjøpsvaner. Svaret på to-måneders-kampanjen var nok ikke uventet: den viste at lav pris definitivt har noe å si og at den får kundene til å kjøpe annerledes.
– Når vi ser tilbake på vårt forsøk om å fjerne momsen på frukt og grønt, så viser det at pris har en betydelig innvirkning på hva vi putter i handlekurven. Hvis vi ønsker å fremme en sunnere livsstil, er prisen på frukt og grønt et godt sted å begynne, sa Khalil Jehya Taleb, stedfortredende innkjøpsdirektør i Lidl Danmark, ifølge Økologisk Nu.
Lidls kampanje viser at politikerne har adgang til et effektivt verktøy, hvis de ønsker å gjøre alvor av ambisjonen om å fordoble det økologiske salget
Carsten Ahrenfeldt, markedssjef Økologisk Landsforening
Økologisk Landsforening i Danmark har i flere år kjempet for nedsatt moms på økologiske matvarer.
– Lidls kampanje viser at politikerne har adgang til et effektivt verktøy, hvis de ønsker å gjøre alvor av ambisjonen om å fordoble det økologiske salget, mener markedssjef Carsten Ahrenfeldt og viser til at dagligvarekjedens midlertidige momskutt støtter opp under landsforeningens argumentasjon – nemlig at det er mulig å øke salget av økologiske matvarer gjennom politiske grep.
I midten av mai ble det kjent at den danske regjeringen har bestilt en analyse av hvilken effekt lavere moms på frukt og grønt vil få for både kundenes kjøpevaner og omsetningen.
Bakgrunnen for utredningen var et politiker-spørsmål i Folketinget om hva det vil koste å frita plantebaserte alternativer til kjøtt- og melkeprodukter for moms, og om et eventuelt momsfritak for bestemte varegrupper vil kunne oppfattes som ulovlig statsstøtte.
I denne sammenheng bør det nevnes at flere europeiske land allerede praktiserer differensierte momssatser for ulike matkategorier, noe som har resultert i lavere priser, skriver Økologisk Nu videre.
Her i Norge er Det store Grøntløftet nettopp blitt undertegnet. Hovedmålet er å få flere nordmenn til å spise mer frukt og grønt. Hvilke (nærings)politiske grep som skal følge det storstilte kommunikasjonsprosjektet for å oppnå målsetningen, er foreløpig ikke avklart. Økologisk er heller ikke nevnt eksplisitt i det bebudete krafttaket for frukt og grønt.
Hvis vi ønsker å fremme en sunnere livsstil, er prisen på frukt og grønt et godt sted å begynne
Khalil Jehya Taleb, Lidl Danmark
Økologisk24 har stilt spørsmål til både landbruks- og matminister Geir Pollestad (Sp) og Grøntløftet om hvilke grep som skal tas for å løfte omsetningen av økomat, men de er fortsatt ubesvart.
- LES OGSÅ: Hvor blir det av økomaten i Grøntløftet?
Debatten går også i Norge, men uten høye politiske rop om fullstendig momskutt på økologiske matvarer spesifikt. Venstre, for eksempel, vil kutte momsen på grønnsaker fra nå 15 til 12 prosent, og øke den til 18 prosent for kjøttvarer.
Arild Hermstad, leder av Miljøpartiet de Grønne, synes at dette gir et riktig signal, men mener samtidig at dette vil være altfor smått.
– For å få folk til å velge annerledes, og ta mer hensyn til helse, miljø og dyrevelferd, så er det nødvendig å fjerne momsen på grønnsaker helt, og øke den på kjøtt til 25 prosent, slik MDG har foreslått på Stortinget, mener han.
Da de nye, nasjonale kostrådene ble presentert i midten av august, innførte blant annet Kiwi i Norgesgruppen og Coop-eide Extra momsrabatt på et utvalg av de mest solgte norske grønnsakene.
I august i fjor oppfordret Kiwi og Norgesgruppen politikerne til momskutt på fisk etter at forbruket hadde falt med 12 prosent siden 2015. Og fulgte selv opp med momskutt i en kortere periode.
– Vi er trygge på at vi om seks uker har bevist at svaret på å endre nordmenns synkende fiskekonsum ligger i lavere priser. Momskuttet er kostbart, men vi tar regninga de neste ukene for å statuere et eksempel. Så håper vi at politikerne følger opp og tar sitt ansvar, sa Kristine Arvin, kommunikasjonsdirektør i Kiwi, da.
- I dag melder Extra at priskuttet på frukt og grønnsaker har ført til rekordsalg, med en volumvekst på formidable 120 prosent i løpet av kampanjens to uker.