– Matkonkurranser er en viktig læringsarena for lokalmatprodusenter. Slike konkurranser gir produsentene selvtillit, inspirasjon og konkrete råd til å utvikle både produkter og bedrift. understreker Stine Alm Hersleth. Her ved lokalmatdisken hos Coop Mega på Kolbotn.
– Matkonkurranser er en viktig læringsarena for lokalmatprodusenter. Slike konkurranser gir produsentene selvtillit, inspirasjon og konkrete råd til å utvikle både produkter og bedrift, understreker Stine Alm Hersleth. Her ved lokalmatdisken hos Coop Mega på Kolbotn.

Nofima-funn

Matkonkurranser kan være gull verdt for produsenter av lokal mat og drikke

Deltakelse i matkonkurranser gir lokalmatprodusenter profesjonelle vurderinger, økt synlighet og verdifulle nettverk som hjelper dem å vokse, har Nofima-forskere funnet ut. Det kan være gull verdt.

Publisert Sist oppdatert

Mange lokalmatprodusenter vil gjerne nå ut til nye kunder. Matkonkurranser er da en viktig læringsarena for lokalmatprodusenter. Slike konkurranser gir produsentene selvtillit, inspirasjon og konkrete råd til å utvikle både produkter og bedrift, viser forskning fra Nofima.

Nofima er et næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for matindustrien, akvakultur- og fiskerinæringen.

– Det kan like gjerne handle om ny kunnskap om emballasjen og historiefortellingen som det konkrete produktet, mener Stine Alm Hersleth, forsker ved Nofima og prosjektleder for Kompetansenettverk Lokalmat Øst.

Juryens vurderinger brukes aktivt

Studien viser at produsentene bruker juryens vurderinger og tilbakemeldinger aktivt. De forbedrer produktene, styrker markedsføringen og bygger sterkere nettverk. For mange blir deltakelsen et vendepunkt, skriver Nofima i en pressemelding.

Forskerne undersøkte over 100 deltakere i perioden 2016 til 2019 gjennom spørreundersøkelser, intervjuer og observasjoner. 

De fant at ferske produsenter primært deltar for å få profesjonelle vurderinger, mens erfarne deltakere vektlegger økt synlighet og salg.

– Jeg ser gang på gang hvordan lokalmatprodusentene vokser på tilbakemeldingene og opplevelsen av å nå opp i en matkonkurranse der både store og små bedrifter deltar, forteller Stine Alm Hersleth.

– De får selvtillit til å ta neste steg i utviklingen av både produkter og bedrift.

– Jeg ser gang på gang hvordan lokalmatprodusentene vokser på tilbakemeldingene og opplevelsen av å nå opp i en matkonkurranse der både store og små bedrifter deltar

Stine Alm Hersleth, forsker ved Nofima og prosjektleder for Kompetansenettverk Lokalmat Øst

Produsentene mottar nyttige tilbakemeldinger på produktene, om smak, utseende, emballasjedesign og pakkemetode.

Her er noen av funnene:

  • 78 prosent av finalistene bruker konkurransestatusen i markedsføringen
  • 35 prosent deltar i flere konkurranser etterpå
  • 19 prosent forbedrer emballasjedesign
  • 18 prosent legger større vekt på lokal opprinnelse
  • 18 prosent forbedrer historiefortellingen om produktet

For lokalmatprodusenter med begrensede ressurser gir konkurranser som «Det norske måltid» en mulighet til å nå ut til markedet.

Juryens tilbakemeldinger hjelper dem å finpusse produktene, mens nettverksbyggingen åpner dører til nye kunder og samarbeidspartnere.

Det var HonningMoen fra Vegårshei i Agder, som vant med sin Skogshonning fra Heia. Familiebedriften ble dermed historisk, i og med at honning deltok for første gang i den prestisjetunge konkurransen Den Norske Måltid.
HonningMoen fra Vegårshei i Agder vant med sin Skogshonning fra Heia i kategorien Årets ville. Familiebedriften ble dermed historisk, i og med at honning deltok for første gang i konkurransen Den Norske Måltid.

– Det handler ikke bare om å vinne en pris. Lokalmatprodusenter som deltar i konkurranser, investerer i framtiden når de deltar. De viser fram både produktene og historiene bak, og bygger stolthet rundt lokal mat, påpeker Hersleth.

– Konkurranser løfter hele næringen

– For produsentene handler deltakelsen ikke bare om heder og ære. Det gir faglig påfyll, bygger sterkere nettverk og bidrar til å løfte matbransjen. Det er en hyllest til kunnskapen, råvarene, håndverket – og menneskene bak, mener Kristin Austigard, leder for Det Norske Måltid.

For lokalmatprodusenter som vurderer å delta i matkonkurranser, er anbefalingene klare:

  • delta for å lære
  • benytt deg av tilbakemeldingene
  • bygg merkevaren
  • samarbeid med andre produsenter.

Lokalmat bidrar til økt mangfold og god ressursutnytting, noe som er viktig både for naturen, landbruket og matopplevelsen på tallerkenen, mener Nofima-forskeren. 

– Jeg gir honnør til lokalmatprodusenter som er dyktige til å fremheve tilleggsverdiene i sine lokale matspesialiteter, tradisjoner og ressursbruk, sier Stine Alm Hersleth.

Powered by Labrador CMS