MÄler klimautslipp
Circle K Sverige vil klimamerke mat i farta
I Sverige har Circle K igangsatt et arbeid med Ä beregne klimaavtrykket fra mattilbudet pÄ energistasjonene. Hensikten er Ä gi kundene muligheten til Ä ta klimavennlige matvalg.
NÄr arbeidet er ferdig, vil kundene kunne se hvor stort klimavtrykk maten har. Om det vil fÞre til at de tar mer klimavennlige valg enn de opprinnelig hadde planlagt, gjenstÄr imidlertid Ä se.
MÄler over tid
NÊringsmiddelindustrien stÄr i dag for en tredjedel av de globale klimagassutslippene.
En gjennomsnittlig lunsj i Skandinavia har ifÞlge Circle K et klimatavtrykk pÄ 1,7 kilo CO2e. Det mÄ ned til 0,5 kilo CO2e om FNs klimamÄl skal nÄs.
MÄlet vÄrt er ikke at all mat skal ha lav klimapÄvirkning. Dette handler om at bÄde vi og kundene skal fÄ Þkt bevissthet og kunnskap.
Kjeden har inngÄtt et samarbeid med Klimato for Ä fÄ hjelpe med beregningsarbeidet.
Sistnevnte hjelper bedrifter med Ă„ mĂ„le utslipp fra mat og drikke â og mĂ„ler utslippene over tid. Dette gjĂžr det enklere for kunder som Circle K Ă„ mĂ„le effekten av lĂžpende tiltak for Ă„ redusere klimapĂ„virkningen sin.
Hvor store er utslippene?
Hensikten med kartleggingen er i fĂžrste rekke Ă„ finne ut hvor store utslippene fra kjedens mattilbud er.
â Vi kan kalle det en «nullmĂ„ling», som gir oss bedre forutsetninger for Ă„ jobbe videre med Ă„ utvikle sortimentet vĂ„rt, sier kommunikasjonssjef Erika Söderlund i Circle K Sverige, og legger til at kartleggingen vil vĂŠre klar i lĂžpet av vĂ„ren.
â Om kartleggingen viser at deler av mattilbudet har hĂžy klimapĂ„virkning, vil dere da forsĂžke Ă„ finne alternativer?
â MĂ„let vĂ„rt er ikke at all mat skal ha lav klimapĂ„virkning. Dette handler om at bĂ„de vi og kundene skal fĂ„ Ăžkt bevissthet og kunnskap. Vi kommer til Ă„ tilby et bredt spekter av alternativer, akkurat som vanlig, men med kartleggingen kan vi sette oss tydelige mĂ„l for hvordan vi minsker klimapĂ„virkningen fra maten vĂ„r over tid, sier Söderlund.
Hun understreker at kjeden arbeider hardt med Ä minske klimaavtrykket fra virksomheten pÄ flere mÄter.
â Vi jobber alltid med Ă„ utvikle sortimentet, for eksempel med nye, gode proteinkilder og mer grĂžnt, pĂ„peker hun.
Kommunikasjonssjefen er klar pÄ at kundene vil se resultater av kartleggingen, men at de mÄ smÞre seg med litt tÄlmodighet.
â Klimamerking ute pĂ„ stasjonene vil drĂžye litt. Det viktigeste for oss nĂ„ er Ă„ fĂ„ pĂ„ plass nullmĂ„lingen som hjelper oss Ă„ finne mĂ„ter Ă„ redusere avtrykket over tid. Men pĂ„ sikt vil vi merke maten slik at vi hjelper kunder som vil ta mer bĂŠrekraftige matvalg.
Inviterer til bĂŠrekraftige matvalg
â Er dere ikke bekymret for at enkelte kunder kan fĂžle pĂ„ dĂ„rlig samvittighet om de velger de minst klimavennlige mĂ„ltidsalternativene?
â Det handler absolutt ikke om «shaming», men om at vi tar ansvar for sortimentet vĂ„rt og gjĂžr det enklere for kunden Ă„ velge det som passer dem. Vi vet at stadig flere kunder Ăžnsker Ă„ ta bevisste valg, og disse vil kunne hjelpes gjennom merkingen, svarer Söderlund.
â Det kan ogsĂ„ bli sĂ„nn at en kunde velger noe med hĂžyere utslipp til lunsj, og siden kanskje velger noe med lavere utslipp til middag â altsĂ„ at bevisstheten om matens utslipp kanskje Ăžker litt, hvilket jo er bra for planeten, fastslĂ„r hun.
Vi vet at stadig flere kunder Ăžnsker Ă„ ta bevisste valg, og disse vil kunne hjelpes gjennom merkingen
Tester hele tiden
Circle K Norge er ikke en del av klimakartleggingen hos det svenske sĂžsterselskapet, men kommunikasjonsdirektĂžr Kjetil Foyn er kjent med prosjektet.
â Circle K tester hele tiden ut nye tiltak og initiativer i ulike land, og erfaringene fra disse deles mellom landene. Det er for tidlig Ă„ si om dette initiativet ogsĂ„ vil bli gjennomfĂžrt i Norge, men det er et spennende prosjekt som vi vil hĂžre om og lĂŠre mer av i fremtiden, sier Foyn.
Fokus pÄ variert meny
I Norge har Circle K over tid fokusert pÄ Ä kunne tilby et variert utvalg av mat pÄ stasjonene.
â Som en del av forpliktelsen vĂ„r, gjennom tilslutningserklĂŠringen for et sunnere kosthold, jobber vi for Ă„ redusere salt, sukker og mettet fett i produktene og tilby mer grove kornprodukter, frukt og grĂžnnsaker. Dette er et viktig bidrag til folkehelsen. Mange bruker oss hver dag, poengterer han.
Nylige artikler
Flere nordmenn sier at de Ăžnsker Ă„ kjĂžpe (mer) Ăžkologisk mat
Dette er Norturas nye konsernsjef
Altfor mange smÄ matprodusenter har ikke skriftlige avtaler med dagligvaren eller grossist
13,55 milliarder i omsetning: lokalmat-suksess over hele fjĂžla
Frister flyreisende fra hele verden med norske, lokale matskatter
Mest leste artikler
Gjett hva som gjĂžr at forbrukere oppfatter mat som bĂŠrekraftig
â Skal vi nĂ„ mĂ„let om mer Ăžkologisk areal, mĂ„ staten ta ansvar
GrĂžnt lĂžftes â nĂ„r hele verdikjeden drar i samme retning
Ăkologisk dyrehold et hav unna de politiske ambisjonene
Hva skal til for Ä fÄ fart pÄ markedet for Þkologisk grÞnt?